Met een zogenoemd ‘eerste paal evenement’ is donderdag (25 april) de bouw van FloriWorld van start gegaan op het terrein van de bloemenveiling Royal FloraHolland in Aalsmeer, vlak bij het gebouw van plantenexporteur en cash-and-carry Waterdrinker. Eigenlijk ging het helemaal niet om de eerste paal, maar zo ongeveer m de laatste. De veiling is een van de aandeelhouders van de permanente – onder meer op toeristen gerichte – manifestatie van de Nederlandse sierteelt.
Het wordt, zoals dat tegenwoordig heet, een ‘experience center’, waar men dus het kweken van en handelen in bloemen en planten kan beleven. Overigens via virtuele technieken, zodat men niet of nauwelijks met de levende bloemen kennis maakt. Het gebouw, waar onder meer nadruk op geluk, welzijn en gezondheid voor mensen door planten wordt gevestigd, wordt 25 meter hoog en kost € 25 miljoen euro. Terwijl men met bouwen bezig is, wordt los daarvan de ‘experience’ ontwikkeld, die onder meer een (promotie) film bevat over een jonge man, die op weg naar zijn huwelijk een ongeluk in het verkeer veroorzaakt en door de hulp van een bloemenman alsnog op tijd komt. Verder, vertelde architect Bert Kranendonk van de experience, wordt in het centrum volop aandacht aan selfies geschonken en is het ook de bedoeling dat bedrijven en organisaties in de sierteelt er hun vergaderingen houden en feesten vieren.
7 minuten
Er worden 400.000 betalende bezoekers per jaar verwacht, die met 42 mensen tegelijk een show van zeven minuten bijwonen, waarna zij verder in het gebouw kunnen kennismaken met de ‘hoofdrolspelers’ bloemen en planten. Behalve de veiling, zijn ook Bloemenbureau Holland (dat er zelf ook van Leiden heen verhuist) en Dutch Flower Experience Group aandeelhouders. Daarnaast zijn er obligatiehouders en vrienden en partners van het project. Er is een goede samenwerking met het Van Gogh Museum, het Flower Art Museum in Aalsmeer en de gemeente zelf van het bloemendorp. Ook de Metropoolregio Amsterdam (MRA) ziet er toeristisch brood in.
Water naar de zee
Er zijn, vertelde directeur Daniëlle Santen, enkele jaren van planontwikkeling en voorbereiding aan de start van de bouw vooraf gegaan. Namens de drie aandeelhoudende instanties plantten Dennis van der Lubbe (BBH), CEO Steven van Schilfgaarde van de veiling en Bert Kranendonk samen de eerste boom. Dat gebeurde in de stromende regen overigens. Nochtans begoten wethouder Robert van Rijn (Aalsmeer), René van Schie van Metropool Regio Amsterdam en Daniëlle Santen die vervolgens. Het was, zei een van de sprekers, een beetje water naar de zee dragen, maar het stond nu eenmaal in de planning.
De aanwezige obligatiehouders hebben daarna samen planten in de grond gezet en bij-vriendelijke bloemen gezaaid, met hulp van alle genodigden.
Toeristen
KondorWessels Projecten is verantwoordelijk voor de
ontwikkeling van FloriWorld, gericht dus op nationale en internationale toeristen, maar ook moet ook aantrekkelijk zijn voor het onderwijs en de zakelijke markt. FloriWorld is bedoeld om de sector op de klaart te zetten.
Het draagt, zeggen de initiatiefnemers zelf, bij aan de ‘top of mind positie’ van bloemen en planten bij consumenten en stakeholders. “FloriWorld is een verrijking van het toeristisch aanbod in de directe omgeving van Amsterdam en Schiphol, in het hart van de Nederlandse identiteit.” Het past volgens de mensen achter het geplande centrum in het beleid toeristen meer te spreiden over de buurgemeenten van de hoofdstad, waar ook Amstelveen toe behoort. En ook in het onderdeel ‘Bloemenlijn’ van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen.
Waar anders?
Naar de mening van Steven van Schilfgaarde weten nog te weinig mensen hoe groot de sierteeltsector wel is. Volgens Van der Lubbe wordt FloriWorld de beste manier om mensen te laten ervaren van bloemen zijn. “Wij geloven in dit project.” En de Aalsmeerse wethouder Van Rijn voegde er aan toe: “Waar kan zoiets anders verrijzen dan in Aalsmeer.” Bewoners van Aalsmeer krijgen ook als eersten de uitnodiging erheen te gaan en echte ambassadeurs van het project te worden.