Onder meer om speculanten voor te zijn, heeft de gemeente vast een ruimtelijke agenda vastgesteld voor als de KLM werkelijk vertrekt. Daarvan maakte de luchtmaatschappij enkele jaren geleden ‘potentieel’ gewag. Het gebeurt uiterlijk in 2027. Die wil als de KLM zijn biezen pakt de bebouwing voor een groter gebied aan de Amsterdamseweg (bijna 12 hectare) vastleggen.

“Hiermee maakt de gemeente Amstelveen vroegtijdig haar ambitie en verwachtingen kenbaar”, staat het document van wat het gemeentebestuur.

Grond

De KLM heeft overigens het grootste deel van de grond in handen, namelijk bijna 8 hectare en de gemeente ruim 3,5. De wooncorporatie Eigen Haard heeft 0.4 hectare van de grond. Daarop staan enkele bungalows en een Galerijflat bij het Pluspunt (Smeenklaan). Het wijkcentrum Pluspunt is eigendom van de gemeente en ook op haar grond staat. “Het gebied met bungalows wordt momenteel door Eigen Haard meegenomen in een verkenning naar sloop-nieuwbouw. De galerijflat wordt in 2024/2025 gerenoveerd”, zegt de gemeente. Het is dus de vraag aan welke vastgoedbezitter of projectontwikkelaar de KLM de grond verkoopt om wat woningbouw betreft er financieel uit te komen. Anders ligt dat voor de gemeentegrond.

Kleine woningen

Het woonprogramma moet in lijn zijn met de uitgangspunten uit de Woonvisie 2023-2030 en de Nota passend en betaalbaar wonen 2024, zegt de gemeente. Het beleid is dat er twintig procent van de nieuwe woningen op de ‘KLM-locatie’ moet worden gerealiseerd in de sociale huur, waaraan een evident tekort bestaat. Vooral in dit segment aan kleine huurwoningen, met één of twee slaapkamers, zegt de gemeente. Die constateert ook een overschot aan grotere huurwoningen (vanaf drie slaapkamers).

Twee derde van de woningen wordt, overeenkomstig het beleid, gebouwd in het zogenaamde ‘betaalbare segment’ en de rest in de vrije sector. Behalve de sociale huurwoningen wil de gemeente ook twintig procent laten bouwen in de sector ‘middelduur’, waar trouwens ook nog 27% te koop wordt aangeboden.

Werken

Het plangebied biedt verder volgens de gemeente plaatsen voor horeca, kleine bedrijven, kleine kantoren en maatschappelijke voorzieningen. De wijk Patrimonium, ten noorden van het KLM-gebouw, heeft volgens haar een slechte levensloopbestendigheid, vandaar de bouw van drempelloze appartementen. “Hierdoor kunnen grotere woningen beschikbaar komen voor jongere gezinnen én huidige bewoners toch in hun eigen wijk blijven wonen”, denkt de gemeente, die appartementen wil tot een hoogte van zes etages. Ook worden producten zoals ‘koopstart’ in het middensegment gestimuleerd. Hiermee worden woningen bereikbaarder voor middeninkomen. De gemeente verwacht in de jaren tot 2040 een stijging van de vraag naar bedrijfspanden. “Een deel van die vraag vangen we op klassieke bedrijventerreinen, maar ruimte voor kleinere bedrijven is ook passend in gemengde stedelijke gebieden. Vooral het vestigen van kleinschalige ‘maakindustrie’ lijkt hier kansrijk.”

Verlies banen

Overigens verdwijnen 1400 banen als de KLM verhuist, vreest de gemeente. Dat in vele daarvan forenzen van elders werken, omdat hier regionaal de ernstigste woningnood heerst, is haar blijkbaar ontgaan. Het gebied ligt langs de A9, ingeklemd tussen het Amsterdamse Bos, het Broersepark en de wijk Patrimonium. Wethouder Floor Gordon (ruimtelijke ordening) zegt dat Ruimtelijke Agenda richtlijnen bevat die gebaseerd zijn op het beleid en op de wensen van het gemeentebestuur bij een mogelijke gebiedsontwikkeling. Tot die wensen behoort dat eigenaren gaan vernieuwen en het plangebied plus omgeving ‘transformeren naar een levendig, gemengd gebied met maatschappelijke functies en passende nieuwbouw.’ Er komt ook veel groen volgens Gordon in het gebied.

Regie

Door het vaststellen van de ruimtelijke agenda weten grondeigenaren, zoals vooral de KLM, waar zij aan toe zijn, vindt wethouder Gordon. Volgens haar moet ook als de KLM niet vertrekt men gezamenlijk tijdig naar de toekomst kijken. “Daarmee houden we regie op de gewenste stedelijke ontwikkeling en de ruimtelijke kwaliteit en kunnen we grondspeculatie voorkomen”, zegt ze. Eén van de uitgangspunten is bijvoorbeeld dat op het KLM-terrein sociale woningen (20%) worden gebouwd volgens het actuele woonbeleid. Of de inwoners mogen meepraten, is volgens de pas aan de orde bij daadwerkelijke ruimtelijke initiatieven van de eigenaren in dit gebied.

Bij de herontwikkeling daarvan speelt ook de overkapping van de A9, waardoor er een verbinding met het Oude Dorp komt, een rol. De complete agenda over het gebied kan men hier zien:
https://amstelveen.bestuurlijkeinformatie.nl/Document/View/c4f7016a-fc64-4452-9b4b-e02c84f72587

Bij de foto: wethouder Floor Gordon op KLM-gebouw

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.