Om de haverklap meldt het verkeersteam van GroenLinks, bestaande uit de raadsleden Stieneke Kruijer en (vooral) Simon Lutz, gevaarlijke punten voor het voornamelijk fietsverkeer. De twee hebben nu weer geconstateerd dat de rotonde Sportlaan-Beneluxbaan voor fietsers echt niet kan. Je kunt wachten op aanrijdingen daar, meent Kruijer. Een onoverzichtelijke situatie, vindt Lutz.
Het koppel vindt dat de gemeente er iets aan moet doen en het heeft wel aanbevelingen.
Groter bord
Volgens GL gebeuren daar regelmatig ongelukken, waarbij fietsers betrokken zijn. Automobilisten die het fietspad kruisen, zouden niet altijd door hebben dat fietsers van twee kanten komen. ‘Ze worden verrast doordat er opeens iemand van rechts opduikt.’ Maar de gemeente voelt er niets voor het tweerichtingsverkeer op het fietspad op te heffen, weet Stieneke Kruijer. Er staan nu borden die aangeven dat automobilisten die de rotonde naderen, voorrang moeten verlenen (foto), met daaronder de melding dat fietsers van twee kanten komen. Maar dat helpt volgens haar niet, omdat men het vaak over het hoofd ziet. Zij stelt voor een groter bord te plaatsen en als dat niet helpt: een stopbord. “Dan móeten auto’s wel stoppen voordat ze de rotonde oprijden.’ Simon Lutz denkt zelfs aan een extra bord waarop, ook in het Engels, staat: ‘Let op fietsers van links en rechts.’ Hij denkt zelfs aan ‘grof geschut’ met knipperende waarschuwingsborden, zoals die er zijn bij een stoplicht voor wie rechtsaf slaat.
De beide GroenLinks’ers willen ook de fietsers waarschuwen. Kruijer wil niet de discussie over de fatbike erbij halen, maar fietsers er wel op wijzen dat zij ‘verdraaid goed’ moeten uitkijken.
Fietsers gaan ervan uit dat zij voorrang hebben en gedragen zich daarnaar. Dat is begrijpelijk maar onverstandig. Dankzij de VVD is A9veen een autostad. De automobilist is hier heer en meester en zijn heilige koe krijgt alle ruimte. Ook als overstekende voetganger moet je uitkijken voor automobilisten die door rood licht scheuren.
Om de haverklap? Wie bepaalt dat? Waarom altijd dat negatieve, denigrerende toontje als het over GroenLinks gaat? Van een goede journalist zou men objectiviteit mogen verwachten. Inhoudelijk vind ik het een raadsel waarom GroenLinks de fatbikes niet wil of durft aan te pakken.
GL die fatbikes zijn pas echt gevaarlijk, maar die durft u uit politiek opportunisme niet aan te pakken. Hoezo laf?!
Zwaar overtrokken dat die rotonde zo gevaarlijk is, ik fiets zoveel als kan en heb er nooit problemen mee. Je moet opletten en aangeven wat je gaat doen. In ons kuddegedrag is richting aangeven alleen iets voor idioten…
GL zou eens moeten kijken naar dat bochtje bij Roda23 , in de noorddamerweg/zetterij (= de doorgaande weg). Bij de bushalte staat nu een zeer duidelijk geelgroen bord dat de doorgaande weg rechtdoor (door bovenkerk) zou zijn, terwijl dat de bocht ri zetterij is. Onbekenden rijden daar fietsers van het fietspad door de onduidelijke situatie daar. De “druppel” belijning in de bocht versterkt dit nog eens. Maak er dan een kruising van, dan is het duidelijk. Grillig verkeersbeleid soms.
@ realist U bent de zoveelste zakkenwasser die enkel uitgaat van zichzelf. U bent zeker niet op het idee dat op een paar honderd meter 2 grote scholen staan, die ook vaak nog op vaste tijden uitgaan , waarbij dan honderden pubers zich in het verkeer storten.
@ anonieme realist.
Dit “geelgroene” bord heeft betrekking op het kruispunt vóór het door u bedoelde kruispunt. Dit bord heeft niets te maken met wat de doorgaande weg is. Rechtdoor is de asfaltweg blijven volgen. Het kruispunt dat u bedoelt is vorm gegeven als afbuigende voorrang. Het probleem is dat veel automobilisten de verkeersregels en -borden niet goed (meer) kennen. Bovendien komen ze vaak veel te hard aanrijden, zodat ze minder tijd hebben om het kruispunt te bekijken en te beoordelen.
Het “geelgroene” bord geeft aan dat de weg naar links doodloopt (wat overigens niet zo is, omdat men via de woonwijk de bussluis kan passeren).
De activiteiten van CDA en Groenlinks in Amstelveen zijn steeds meer op de hoeveelheid openbare toiletten en verkeersrotondes in Amstelveen gericht ipv politieke activiteiten met zwaardere onderwerpen, zoals de huisvestingskosten van de 700 Oekrainers en de bezetting van sociale huurwoningen door de ontelbare vluchtelingen in de stad.
De opvoeding van de verkeersdeelnemers hoort het door Veilig Verkeer NL gebeuren…zou ik denken, of door wethouder Raat