Terwijl vrachtvluchten bleef dalen, reisden bijna zeven miljoen (6,8) mensen in juli naar of via Schiphol. Een groei van een half procent ten opzichte van vorig jaar in die maand. Maar het aantal vliegtuigbewegingen nam met -2,0% af, omdat de vliegtuigen gemiddeld groter werden. Per beweging kwamen er gemiddeld drie stoelen bij.
Ook de bezettingsgraad nam toe: met +0,2% tot 88,7%. Het aantal passagiers dat op Schiphol vertrok of aankwam steeg met +1,1%, terwijl het aantal transferpassagiers licht afnam (-0,4%).
Minder vrachtvluchten
Er waren in juli -13,6% minder vrachtvluchten dan een jaar eerder. Het vrachtvolume nam af met slechts –3,0%, omdat er meer vracht (+5,7%) met passagiersvluchten werd vervoerd.
Bestemmingen
Er reisden 4,9 miljoen passagiers binnen Europa, een afname van -1,4%. In juli vlogen er vooral minder reizigers naar Spanje en Turkije dan in juli 2017. De grootste groei in passagiers werd gerealiseerd op routes naar Ierland. Het intercontinentale verkeer groeide met +5,5%. De grootste groei in passagiers is op bestemmingen naar Noord Amerika. Klik hier voor het totale overzicht van de verkeers- en vervoerscijfers van juli 2018.
Groei is niet per definitie goed nieuws. Er zijn tal van redenen waarom blij zouden moeten zijn met een afname van het aantal passagiers op Schiphol en elders.
Vliegen is niet duurzaam. De luchtvaart wordt ingehaald door processen, overwegingen en wetgeving die een einde maken aan een tijdperk van groei. De huidige generatie vliegtuigen zal haar technische levensduur niet vol maken.
#Vliegenistegoedkoop
Er moet een begin gemaakt worden met belasting heffen op de kerosine. Vliegen vertegenwoordigt een oneerlijke concurrentie en dat staat haaks op de vrije markt in vergelijking tot andere vormen van transport ,waarvan de VVD zo’n grote voorstander van is.
Accijns heffen op de kerosine, btw op de tickets, een forse CO2-heffing vanwege de luchtvervuiling en opwarming van het klimaat en dan graag ook nog een extra belasting vanwege geluidsoverlast. Dan is het gauw gedaan met de toename van het vliegverkeer.
Er komt een hogere energietaks op gas en een verhoging van de Opslag Duurzame Energie, een belasting die wordt gebruikt om de overgang naar een duurzame energievoorziening te betalen. De prijs van olie is in afgelopen jaar met de helft gestegen. (Bron: Volkskrant 6 sept jl)
Wie nu nog hoopt op een verdere groei van het vliegverkeer en dus van Schiphol, is niet alleen onverantwoordelijk maar ook een beetje dom.