De Royal Schiphol Group, Microsoft, OrangeNXT en Bam Infra Nederland hebben een innovatieve manier bedacht om de populaire ‘speedbikes’, die 45 kilometer per uur rijden,  veilig in te passen in drukke gebieden. Die gezamenlijke vinding  heet de goinGDutch.

Op een aangewezen gebied op het terrein van Schiphol wordt goinGDutch getest. De fysieke infrastructuur wordt gekoppeld aan software en protocollen. Automatische snelheidsregulering dus in drukke gebieden. Toepasbaar op elk merk fiets en elk type software van wegbeheerders, die de regie behouden. De vinding verhoogt volgens de partners de veiligheid voor alle weggebruikers.

Area 30

Met de komst van de speedbike heeft de forens een kostenefficiënt, milieuvriendelijk en gezond alternatief voor de auto, vinden die. “Met 45 kilometer per uur naar je werk. Langs de files rijden en niet bezweet aankomen.”

Dat gaat wel goed op verbindingen waar de hoge snelheid geen gevaar oplevert, maar het is anders in drukke gebieden, met auto- en vrachtverkeer, andere fietsers en voetgangers.

30 kilometer

Met goinGDutch bepaalt de wegbeheerder zelf waar de ondersteuning van de speedbike wordt teruggeschroefd van 45 naar 30 kilometer per uur. Als een forens op een speedbike een druk gebied binnenrijdt, krijgt de motor van de speedbike een signaal waardoor de ondersteuning teruggaat naar 30 kilometer per uur. Het gebied is door geofencing groter of kleiner te maken of aan of uit te zetten op basis van actuele omstandigheden, zoals de ochtend- en avondspits, evenementen en onvoorziene omstandigheden als slecht weer.

Universeel

Het platform van goinGDutch is universeel toe te passen en dus niet afhankelijk van bepaalde merken fietsen of software van de wegbeheerder, melden de ontwikkelaars. “Via een interface (API) vindt er communicatie plaats tussen het platform en de software van de fysieke infrastructuur, zoals verkeerslichten, slimme verlichting, camera’s, de Solarenergy-vlonder en uiteraard de speedpedelec zelf.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.