Nadat wethouder Rob Ellermeijer op vragen van Jacqueline Solleveld (bbA) de gemeenteraad (27 mei) liet weten dat de fietspaden in Amstelveen goed zijn, heeft nu haar partij na een praktijkonderzoek toch een wat ander beeld. De nieuwste paden moeten in elk geval breder worden, vindt Burgerbelangen Amstelveen.

De wethouder zei wel dat er al rekening wordt gehouden met een sterk toenemend gebruik van de fietspaden en verwees naar de gemeentelijke Mobiliteitsvisie, die volgens hem voldoende garanties biedt voor een toekomstbestendig fietspadennet.

Twijfels

Jacqueline Solleveld is maar matig tevreden. “Natuurlijk zijn er goede fietspaden, maar onze twijfels bleven na de beantwoording van mijn vragen. Wij kregen zeer gedetailleerde reacties van Amstelveners, die ons wezen op diverse gevaarlijke plekken, bochten, versmallingen en achterstallig onderhoud. Leden van onze fractie en het bestuur zijn toen zelf op onderzoek  gegaan. Daaruit bleek dat er nog steeds gevaarlijke stukken zijn, veroorzaakt door losse tegels, verzakkingen en onoverzichtelijke bochten.”

Knelpunten

Bij het onderzoek beperkten de bbA-ers zich overigens tot de belangrijkste fietsroutes, zoals noord / zuid en omgekeerd en enkele oost / west paden. Daar ontdekten ze naar hun zeggen goede fietspaden, maar ook knelpunten, verzakkingen, onduidelijkheden en verwaarloosde bestratingen.

Knelpunten waren er op het populaire Kazernepad langs de spoorbaan. De gemeente wacht

Jacqueline Solleveld

tot de overkapping van de A9 bij het Oude Dorp is aangelegd en de nieuwe fietsroute naar Amsterdam is vastgesteld. Jacqueline Solleveld: “Dat ontslaat de gemeente niet van de plicht te zorgen voor veilige fietsdoorgangen, hoewel sommige stukken ‘onder constructie’ zijn”, zegt Solleveld. “Onze zorg is dat er nu al meer gefietst wordt, het fietsverkeer steeds diverser wordt en snelheidsverschillen steeds groter worden, waardoor het op de fietspaden niet alleen drukker wordt maar ook onveiliger.”

Coronacrisis

Het rapport van het praktijkonderzoek is met talrijke gefotografeerde voorbeelden verlucht. Bij eenrichtingsverkeer moeten de fietspaden tenminste een halve meter en bij verkeer in twee richtingen zelfs een meter breder worden, vindt de partij. “De ANWB verwacht door de Coronacrisis een veranderende mobiliteit in het algemeen”, waarschuwt Jacqueline Solleveld. “Bovendien zie je nu al steeds meer typen fietsen, die hun ruimte opeisen. Zoals bakfietsen, transportfietsen, driewielers, lig- en vouwfietsen, fietsen met aanhangkarren, snelle en supersnelle elektrische fietsen en zelfs elektrische steps.“

Het volledige praktijkonderzoek van bbA is te lezen via fietspaden. En via fietsvraag kunt kan men ook eigen (goede en / of minder goede) fietspad-ervaring melden.

https://burgerbelangen-amstelveen.nl/wp-content/uploads/2020/06/050620-bbA-onderzoek-fietspaden-3-PDF.pdf

5 REACTIES

  1. De meeste wandelpaden door de groenstroken zijn geasfalteerd in het jaar ik schat 1958 en zijn op veel plaatsen onbegaanbaar, zeker voor onze oudere medemens, die ook wel veilig door het groen wil lopen. SCHANDALIG

  2. BBA heeft een geweldige kans gemist door in te stemmen met de aanwijzing van de trambaan als lokaal monument. Dat was namelijk de enige en beste mogelijkheid voor een rechtstreekse, kaarsrechte, veilige en fraaie fietsverbinding tussen Amstelveen en Amsterdam. Herroep die tragische beslissing!

    • Niet haalbaar vanwege bezwaren bewoners. Met een kleine verbetering van het lager gelegen pad aan de westzijde is veel opgelost.

  3. Bezwaar tegen een fietspad?! Misschien vanwege de scooters die daar door falende handhaving op scheuren? Die bewoners hebben geen bezwaar tegen de historische trans omdat die nooit rijden. En daaraan wordt de gouden kans op een prachtige fietsverbinding met de hoofdstad opgeofferd..

  4. Als ik bezwaar maak tegen de scooters die hier helemaal niet mogen rijden, krijg ik te horen dat wij dan maar niet in het Stadshart hadden moeten gaan wonen. Waarom wordt er wél geluisterd naar mensen die bezwaar maken tegen een fietspad? Het moet niet gekker worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.