In de afgelopen drie jaar zijn 446 bushaltes en 62 tramhaltes verbeterd in de vervoerregio op het gebied van toegankelijkheid, zegt de Vervoerregio Amsterdam. Die verbeteringen zijn blijkbaar voornamelijk in de hoofdstad tot stand gekomen, terwijl Amstelveen tot de regio behoort.
Dit jaar kunnen meer reizigers met een beperking zelfstandig, comfortabel en veilig gebruikmaken van de bus en tram, zegt de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst, die voorzitter is van de Vervoerregio.
Extra geld
Volgens haar heeft de vervoerregio de laatste drie jaar tempo gemaakt met het verbeteren van de toegankelijkheid. “Het is en blijft een uitdaging om het ov volledig toegankelijk te krijgen maar dat we zoveel haltes hebben kunnen verbeteren is fantastisch. En dat daar nu ook buurtbushaltes bijkomen, is top want ook daar valt veel winst te behalen op het gebied van toegankelijkheid.”
Om het openbaar vervoer in de regio steeds toegankelijker te krijgen heeft de Vervoerregio Amsterdam een deel het extra geld van het Rijk, samenhangend met de zogeheten ‘versnellingsopgave’, gebruikt om versnelt haltes toegankelijker te maken. Wegbeheerders, zoals gemeenten, konden afgelopen drie jaar tot 95% van de kosten voor het verbeteren van een halte vergoed krijgen door de Vervoerregio. Daarmee werden gemeenten gestimuleerd aan de slag te gaan met het verbeteren van bus en tramhaltes. De laatste haltes die via deze ‘versnellingsopgave’ opgepakt worden, is de verbetering in 2026. Met alle verbeteringen is inmiddels 36% van de reizigersstromen via een volledig toegankelijke halte te bereiken.
Informatie
De haltes uit de versnellingsopgave zijn met kleine ingrepen toegankelijker gemaakt. Denk hierbij aan verhoogde perrons, blindengeleidelijnen, betere verlichting en extra fietsparkeerplekken. Soms werd daardoor een halte helemaal toegankelijk, andere keren werd de halte voor een groep reizigers toegankelijk, zoals reizigers met een visuele beperking.
Daarnaast werd met het geld van het Rijk informatie geactualiseerd, waar overigens in Amstelveen niet veel van de merken is, wat het CDA tot de instelling van een meldpunt over de tram bracht. Volgens de vervoerregio wordt ‘steeds duidelijker in kaart gebracht welke haltes voor welke reizigers toegankelijk zijn en welke haltes nog aanpassingen vereisen.’
Buurtbushaltes
Voorheen vielen de buurtbushaltes buiten de versnellingsopgave. Deze liggen vaak in dorpen en buitengebieden in de regio. Nu krijgen ook deze haltes een kwaliteitsimpuls. Zo wordt in Schardam de buurtbushalte verplaatst om de camping beter te bedienen en daar meteen een goed passende bushalte te maken.













































