Er is een nieuwe stichting om de promotie van de stad te helpen. Dat werd tijdens een ‘partnerbijeenkomst’ van Visit Amstelveen in het Bostheater woensdag (27 augustus) aangekondigd. Raadsleden waren daarvoor al weken eerder uitgenodigd, de media op de dag zelve, kennelijk om er zeker van de zijn dat een deel niet zou komen. De nieuwe stichting krijgt twee ton van de gemeente per jaar en ook nog eens twee ton uit het Stadsfonds, opgebracht door ondernemers via de OZB. Van 2028 kan de nieuwe stichting over een half miljoen euro beschikken, omdat zowel de bijdragen van de gemeente als van het Stadsfonds hoger worden.

Aan een professionele marketingorganisatie in de Stichting Amstelveen Promotie had het gemeentebestuur behoefte.

Cultuur

Er werd dan ook een promotieplan gepresenteerd over ‘toerisme en recreatie’. Want Amstelveen wil laten zien wat het allemaal in huis heeft. Daarin zitten in het bestuur en de adviesraad van de stichting vertegenwoordigers van horeca, ondernemers, winkelcentrum en overige detailhandel, culturele instellingen, sport en de gemeente. Het plan betreft de jaren 2025 tot 2028 en richt zich op degenen die ‘bovenmodaal’ verdienen uit de gemeente zelf en de regio. ‘De stichting heeft de ambitie om Amstelveen via gerichte communicatie nog beter op de kaart te zetten als aantrekkelijke plek voor de lokale recreant, de regionale en (inter) nationale bezoeker’, zegt de gemeente. Zij neemt de uitvoering uiterlijk aan het einde de citymarketing van de gemeentelijke afdeling Economische Zaken. De gemeente houdt wel beleidsmatig vinger aan de pols, waarschuwt zij. Het college van B en W heeft het Promotieplan Toerisme- en Recreatie Amstelveen 2025 -2028 vastgesteld met de kaders voor stadspromotie en er komt een uitvoeringsovereenkomst met de stichting, waarin wordt vastgelegd wat zij de komende jaren moet gaan bereiken.

Succesvol

“Natuurlijk zijn we succesvol in het promoten van de stad”, zegt wethouder Adam Elzakalai van Economische Zaken en Stadspromotie Adam. Hij vindt het recreatie-aanbod is van hoog niveau en zegt dat Amstelveners in toenemende mate van de bank af komen om er in eigen stad uit te gaan. “Maar we kunnen mensen uit de regio trekken, evenementen meer op elkaar afstemmen en beter promoten, overnachters in Amstelveense hotels meer naar de stad krijgen in plaats van naar Amsterdam. De gemeente wil dat allemaal faciliteren, maar is natuurlijk geen marketingorganisatie.” Er zijn ongeveer 350 bedrijven en sport- en culturele instellingen die de gemeente tot Visit Amstelveen rekent. De website visitamstelveen.nl krijgt dan ook in de communicatie een centrale plaats, aangevuld met andere online kanalen, zoals influencers op social media. Evenementen als ‘Amstelveen in 24hrs’ en ‘Amstelveen Culinair’ worden volgens de gemeente georganiseerd om het lokale aanbod van cultuur, natuur, winkelen, recreatie en horeca beter onder de aandacht te brengen, naast het Japan- en het Diwali Festival. Volgens de gemeente komt een aparte stichting voor citymarketing komt in veel gemeentes voor. ‘Voordeel is dat overheid en ondernemers uit de sector samen optrekken en dat daardoor bedrijfsleven en instellingen concreet keuzes kunnen maken bij het promoten van hun sector, en van hun stad’ zegt zij.   “De gemeente is geen Marketingorganisatie”, zei Elzakalai in het Bostheater. Aan de andere kant vond hij de nieuwe stichting meet uit de gemeenschap dan de gemeente voortkomen.

Financiering

De stichting ontvangt tot en met eind 2026 zowel financiering van het Stadsfonds Amstelveen als van de gemeente met daarbij vanuit beide partijen ook de intentie om in de jaren daarna te blijven financieren, afhankelijk van de bereikte resultaten.

De bewoners van de Metropoolregio Amsterdam (MRA) groeien tot 2030 tot 2.733.000, verwacht de overheid en de overnachtingen van buitenlandse toeristen tot 29.807.000 (binnenlandse toeristen 9.791.000). Daar wil Amstelveen graag wat van meepikken, al is het dan niet verstandig Schiphol, zoals de gemeenteraad wil, een krimp voor te schrijven. De bestuursleden van de nieuwe stichting zijn Dirk-Jan van Eeuwen, Ruud Vismans, Margriet Rienks, museumdirecteur Marieke Uildriks en Tom van Dijk van de gemeente Die laatste zit ook in de adviesraad, die verder wordt gevormd door Bob Evers (namens de hotels), Ruud Vismans, Marlou Molenaar (Unibail Rodamco), Margriet Rienks, schouwburg directeur Quirine Muntz, Marieke Uildriks, Heleen van Ketwich Verschuur (directeur AmstelveenSport), directeur van de ondernemersvereniging Jelena van Baaren en Ingejan Ligthart Schenk (namens Bostheater en podiumkunsten).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.