Omdat de gemeente in wezen het proces over de bussluis in Bovenkerk verloor, stelt het college van B en W een nieuw verkeersbesluit voor om doorgaand verkeer op de Noorddammerlaan te weren. Een groep Bovenkerkers, die vond dat woonstraten de dupe ware van sluipverkeer, stapte naar de rechter in Amsterdam. Die vond het eerdere verkeersbesluit onvoldoende onderbouwd en vernietigde het. De rechter gaf wel aan dat de bussluis (voor de Urbanuskerk) het komende halfjaar niet verwijderd hoefde te worden. De gemeente schakelt nu een extern verkeersbureau in om – na onderzoek – de onderbouwing te leveren.
Het onderzoek dient volgens de gemeente ook ‘om alle mogelijke varianten zorgvuldig te kunnen afwegen’.
Verkeersveilig
Het feit dat de bussluis niet meteen weg moet van de rechtbank geeft het college de tijd om een nieuw verkeersbesluit te nemen. “Ons voornaamste doel is een verkeersveilig en leefbaar Bovenkerk”, zegt verkeerswethouder Herbert Raat. Hij voert in dat verband aan dat dankzij de bussluis wel het aantal voertuigen over de Noorddammerlaan per dag met vijfduizend is verminderd (van 7000 naar 2000) en dat degen die de laan als doorgaande route gebruikten (van een naar de Legmeerdijk) voor verkeersonveilige situaties zorgden. “Daar fietsen veel kinderen van en naar school of de sportvereniging“, zegt Raat, die wijst op de grote vermindering van het aantal voertuigen. “We kiezen daarom voor het opstellen van een nieuw verkeersbesluit, waarin we de verschillende varianten voor het verkeersluw maken van de Noorddammerlaan zorgvuldig afwegen en helder inzichtelijk maken.”
Vonnis
De Rechtbank Amsterdam deed op 20 mei uitspraak in het door een aantal bewoners van Bovenkerk, nadat zij eerst bezwaar bij de gemeente hadden gemaakt, in beroep bij de rechter tegen het verkeersbesluit voor de huidige bussluis, zegt de gemeente. Die noemt volgens de gemeente als belangrijkste reden voor vernietiging van het verkeersbesluit het onvoldoende in beeld brengen van de belangenafweging van de verschillende varianten die destijds door het college zijn voorgesteld. ‘Met name de variant voor een bussluis op de Legmeerdijk ter hoogte van de Beneluxbaan is volgens de rechter verkeerskundig onvoldoende onderzocht, waardoor er geen volledige belangenafweging heeft kunnen plaats vinden. Daarnaast geeft de rechter aan dat het aan het college zelf is om een goede belangenafweging te maken. Een nieuw draagvlakonderzoek is hierbij niet vereist.’
Onderzoek
De gemeente laat nu een extern bureau aanvullend verkeerskundig onderzoek verrichten naar de verschillende varianten, zodat de gevolgen van elk van deze varianten helder inzichtelijk zijn en een goede belangenafweging gemaakt kan worden bij het nemen van het nieuwe verkeersbesluit. Daarbij staat het algemene belang voor Bovenkerk voorop, zegt de gemeente.