Het aan Unibail Rodamco Westfield toehorende winkelcentrum in het Stadshart is geen mall. Dat vertelde iemand van de eigenaar woensdag aan raadsleden. Een mall is blijkbaar nog groter en bevat winkels onder één dak, zoals in de VS en Oost-Europa. De aantrekkelijkheid blijft ook achter bij de concurrentie uit o.a. Amsterdam en Hoofddorp, maar de gemeente werkt nu met de eigenaar samen om het aantrekkelijker te maken. Daarbij spelen de A9 en woningen een rol.

In het stadscentrum komen internationale en lokale ondernemers. Dave Offenbach van Burgerbelangen Amstelveen (bbA) had het vooral over die laatsten, van wie er weinig in het winkelcentrum zijn gevestigd.

Grote jongens

“Zijn het niet voornamelijk de grote jongens?” vroeg Offenbach. Hij koppelde er de vraag aan of men met de huurprijzen iets kon doen ter wille van de plaatselijke ondernemers. Dat het Stadshart ook meer is dan een winkelcentrum, bleek uit wat wethouder Floor Gordon zei. Er staan ook woningen en er komen nog complexen bij. Gordon, die deze week een maquette van het aangepaste Stadshart onthulde, zei onder meer dat, behalve Rodamco, ook de Koninklijke Horeca Nederland bij een ‘beeldkwaliteitsplan’ is betrokken. De gemeente doet onderzoek naar een nieuwe entree, waardoor men aan de oostzijde de vershoek bereikt, in combinatie met het voormalige V&D-pand, waar twee supermarkten komen en een grote sportschool. De gemeente is gericht op het beter maken van het Stadshart. In oktober wordt het oude Hudson’s Bay (V&D) geopend. Het appartementencomplex Holland Meesters aan de G. Groen van Prinstererlaan wordt in 2027 opgeleverd. Er komen 303 woningen, waaronder koopwoningen waarvoor men rond een miljoen euro betaalt.

Besluitvorming

In het derde kwartaal van dit jaar moet de gemeenteraad beslissen over het vernieuwde Stadshart. Het kost meer tijd dan was voorzien, vertelde Floor Gordon. Een tegenvaller was dat de Pathé bioscoop niet kwam, maar er zijn twee nieuwe gegadigden. De bios komt bij de bij de schouwburg en er komt een nieuwe schouwburggarage, net als het busstation. Namens de GroenLinks en PvdA werd op het belang van voldoende stallingruimte voor fietsen komt. In het Stadshart gaat men zich ook meer richten op entertainment voor jongeren. Vraag bij alle plannen is of er ruimtelijk en financieel ruimte wordt gevonden.

Foto: The Pulse heet het appartementencomplex aan de Groen van Prinstererlaan

6 REACTIES

  1. Na jaren van desinteresse, traineren, saboteren en gebrekkige handhaving door wethouder Raat (VVD) krijgt het Stadshart eindelijk de aandacht die een stadscentrum verdient. Beter laat dan ooit, al zijn er kansen verloren gegaan, zoals een binnenring, uitbreiding en herinrichting van het winkelcentrum, betere bevoorradingsroutes, de A9-tunnel en een ondergrondse fietsenstalling.

    Het grootste gevaar is nu meer herrie omdat het moet gaan ‘bruisen’. Die fout hebben veel stadsbesturen gemaakt en hebben daarmee bewoners weggejaagd. Lawaai is niet gezellig.

    https://photos.app.goo.gl/uy16EtHJiH6XcdmA7

  2. Natuurlijk is een winkelcentrum geen mall, want in dit land schrijven en spreken we gewoon Nederlands. En als het niet te veel gevraagd is nog foutloos ook.

  3. Weer de schijnheilig ten top! Behalve de grote ketens en wat horeca heeft UR al middenstand weggetreiterd met hun hoge huren en daarnaast heel fijn dat er weer appartementen van een miljoen komen. 🤮🤮🤮

  4. Bestuurders en raadsleden praten het liefst met investeerders, projectontwikkelaars, horeca-exploitanten, etc. Aan burgers / bewoners is geen eer te behalen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.