Lijn 25 begint de brekebeen te worden van openbaar vervoer in Amstelveen, vindt het CDA, na een peiling. Sinds kort kunnen reizigers bij de partij een melding doen bij storingen en trams die niet op komen dagen. Dit heeft volgens de partij al veel reacties opgeleverd.

Onder meer over trams de helemaal niet op komen dagen.

‘Rare verhalen’

Maar bij de verzameling van klachten door het CDA zitten ook andere storingen op het traject en over de dienstregeling. Via stickers op de haltes konden reizigers melden als de dienstregeling niet klopte. Fractievoorzitter Arjen Siegmann (foto, bij halte Ouderkerkerlaan) in de gemeenteraad zegt veel ‘rare verhalen’ te hebben gehoord. “Over trams die wel op het bord staan, maar helemaal niet aankomen. Dit vermoeden is nu wel bevestigd. Het overvalt ons een beetje hoeveel meldingen er binnenkomen, meerdere per dag.”

Info klopt niet

Een van de grootste ergernissen voor reizigers is dat de informatie op de borden niet klopt. De tram 25 is in principe een snelle Noord-Zuid verbinding, maar dat kan alleen als de tram ook voorspelbaar rijdt. Siegmann: “Als gebruiker van het OV kun je veel verdragen, als de informatie maar klopt. Er is niets zo frustrerend als onduidelijke of verkeerde informatie over vertrektijden. Dat zien we terug in de reacties. Trams staan wel op het bord, maar komen niet. Of een tram vertrekt eerder dan op het bord staat”. Zelfs informatie in de app van 9292OV blijkt volgens hem niet te kloppen. Dit maakt het voor reizigers nog moeilijker hun reis te plannen, zegt hij.

Buslijnen geen alternatief

Bij de ingebruikname van lijn 25 zijn de buslijnen tussen Busstation en Uithoorn-Aalsmeer verminderd. Buslijnen 347, 348 en 358 zijn opgeheven en een nieuwe lijn 178 is geïntroduceerd voor reizigers die niet in de buurt van tramhaltes wonen. Lijn 174 is nu nog de enige rechtstreekse busverbinding tussen Uithoorn en Amstelveen. Daarmee zijn goede alternatieven vervallen, in het geval dat Lijn 25 niet rijdt, vindt het CDA.

Doorgaan met peilen

CDA is van plan om over een paar weken de verzamelde gegevens over storingen aan te bieden aan R-net en het college van B en W. Een aanpak van het probleem is volgens Siegmann broodnodig. “Het wordt ook hoog tijd dat R-net en het GVB standaard een goede methode hebben om storingen te melden. Je voelt nu als reiziger je in de kou staan”. CDA is van plan blijft ondertussen door te gaan met het verzamelen van meldingen. Reizigers kunnen een melding doen op de halte, maar ook direct online via cda-amstelveen/lijn25.

1 REACTIE

  1. Je kunt die meldingen doen bij het lokale CDA, Gerhard. De link staat (een beetje onduidelijk) in het artikel.

    Er zouden meer mogelijkheden moeten zijn om om wensen en klachten mbt de openbare ruimte in te dienen.

    Bijvoorbeeld over de ongelofelijke herrie van het Koningsnachtfeest pal naast woningen op het Stadsplein.

    Het aantal bezoekers had gemakkelijk in een grote feestzaal gekund. Misschien moet Amstelveen investeren in zo’n zaal waar bezoekers lekker naar loeiharde muziek en schreeuwende presentatoren kunnen luisteren zonder dat verder iemand daar last van heeft.

    Het schijnt er daarbij om te gaan dat je de beat tot in je botten kunt voelen. Dat de verre ongeving dat ook moet ondergaan, is geen issue.

    Van ‘verbinding’ is bij zulke evenementen geen sprake want men kan elkaar niet verstaan. Dat konden wij zelfs niet in onze huiskamer met ramen en balkondeuren dicht.

    Met bewoners wordt nooit rekening gehouden. Zij kunnen ook nergens hun beklag doen.

Laat een antwoord achter aan Robert van Waning Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.