Kennelijk om enige inhoud te geven aan het begrip ‘participatie’ vraagt de gemeente nu de inwoners hun mening te geven over het behoud van metrolijn 51 tussen station Amsterdam Zuid, Amstel en Centraal. Dat is overigens een keuze van de Vervoerregio Amsterdam.
Die wil vanaf 2027 ruimte creëren op het Amsterdamse metronetwerk en onderzoekt hiervoor vier opties. Een daarvan is het schrappen van lijn 51. Op dinsdag 4 maart organiseert de Vervoerregio een (online) webinar en op woensdag 19 maart om 19.00 uur een bewonersbijeenkomst in theater De Landing (Uilenstede).
Geen verbinding
Het betekent dat Amstelveen vanaf station Zuid geen rechtstreekse verbinding meer heeft met station Amstel en de metro-oostbuis tussen station Amstel en Amsterdam Centraal. De Vervoerregio is deze week de campagne Mensen over de Metro gestart om de mening van reizigers op te halen over de toekomst van het metronetwerk. Inwoners kunnen meedenken door vóór 31 maart 2025 een online vragenlijst in te vullen. Wethouder Herbert Raat (openbaar vervoer) roept Amstelveners op dit vooral te doen.
Gedupeerd
“Metrolijn 51 is een cruciale verbinding voor inwoners van onder meer Amstelveen, Aalsmeer, Uithoorn en Ouderkerk aan de Amstel”, zegt Raat. “Het schrappen van deze vervoersverbinding voldoet niet aan de huidige én toekomstige vervoersvraag vanuit deze gemeenten en dupeert honderdduizenden inwoners die deze lijn gebruiken om bijvoorbeeld van en naar het werk te gaan. Zeker met het oog op de woningbouwontwikkelingen in de regio de komende 10 tot 20 jaar, maken wij ons grote zorgen. De reizigers in de Amstellandregio zijn straks het kind van de rekening. Schrappen van lijn 51 gaat ten koste van de bereikbaarheid en de vervoerswaarde. Het is bovendien slecht voor het draagvlak voor openbaar vervoer en jaagt mensen het OV uit in plaats van erin.”
Regioraad
Samen met Amstelveense raadsleden van de regioraad hoopt Herbert Raat dat het tij kan worden gekeerd. Die Amstelveners zijn Youssef Ben Idder (D66), Menno van Leeuwen (VVD), Arnout van den Bosch (PvdA), Nachshon Rodrigues Pereira (GvA) en Dave Offenbach (BBA), kortom de hele coalitie is erin vertegenwoordigt plus de grootste oppositiepartij (bbA). Raat hoopt dat de Amstelveense delegatie wat kan bereiken.
Gevolgen
Als lijn 51 verdwijnt, moeten reizigers – naast een overstap op station Amsterdam Zuid – via een omweg rijden én extra overstappen op metrostation Van der Madeweg, zeggen B en W en de aansluitende metro vertrekt van een perron dat alleen via een loopbrug of een lagergelegen hal is te bereiken. Dat laatste is vooral voor reizigers met een beperking, ouderen die slecht ter been zijn of mensen met een kinderwagen uiterst lastig, zegt de gemeente. “Zeker gezien de kuren die de liften op de metrostations regelmatig vertonen.”
De gemeente vraagt inwoners te klagen over de plannen bij de Vervoerregio. “Laat uw stem horen”, zegt zij. Dat kan vóór 31 maart.
Zolang de VVD van wethouder(?) Raat bestaat heeft die partij het draagvlak voor en de financiering van openbaar vervoer verkleind en mensen uit het OV naar de auto gejaagd. Met oa de verbrede A9 als resultaat.