Unaniem nam de gemeenteraad woensdag een – overigens sinds 2009 wettelijk verplichte – antidiscriminatieverordening aan. Daarin is nieuw dat inwoners die ervaringen met discriminatie melden bij medewerkers van het gemeentelijke Klant Contact Centrum of klachtenfunctionarissen ‘op warme wijze’ worden doorverwezen naar Discriminatie.nl Regio Amsterdam.

Op deze manier hebben Amstelveense inwoners verschillende laagdrempelige manieren om discriminatie te melden, advies te krijgen en zo nodig ondersteuning, zegt de gemeente.

Nota over diversiteit

Amstelveen heeft de wettelijke taken belegd bij Discriminatie.nl Regio Amsterdam. De verordening, op advies de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), bevat regels over de inrichting van de antidiscriminatievoorziening en de uitvoering daarvan. ‘Aangezien in landelijke wet- en regelgeving al veel voorschriften zijn opgenomen, is de omvang van deze verordening beperkt’, zegt de gemeente.

De verordening sluit aan bij de doelen, omschreven in de Diversiteitsnota 2023-2026, waarin staat dat we extra aandacht geven aan de bekendheid en laagdrempeligheid van het meldpunt Discriminatie.nl Regio Amsterdam.

Toegang

De gemeente zegt het belangrijk te vinden dat alle Amstelveners toegang hebben tot de voorziening en beschrijft in de verordening hoe dat lokaal geborgd wordt. “Er zijn signalen dat discriminatie en polarisatie toenemen”, zeggen B en W. Volgens hen speelt de antidiscriminatievoorziening een belangrijke rol in het afdoen van meldingen, maar ook in toenemende mate door het geven van advies of voorlichting aan inwoners en organisaties.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.