De raadsleden Menno van Leeuwen (VVD), Dave Offenbach, (bbA), Youssef Ben Idder (D66), Arnout van den Bosch (PvdA) en Nachshon Rodrigues Pereira (GVA) hebben dinsdag vragen gesteld aan het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam. Zij maken zich zorgen over een onderzoek naar het mogelijk afschaffen van Metrolijn 51.
Officieel nhet het een onderzoek te zijn onderzoek komen naar de ontvlechting van Metrolijnen, maar daarbij wordt ook lijn 51 genoemd.
Auto
Dit zou voor veel Amstelveners en mensen uit Uithoorn betekenen, dat zij extra overstappunten krijgen, vinden de vijf raadsleden. Regioraadslid Menno van Leeuwen zegt dat die ontwikkeling ook indruist tegen bestuurlijke afspraken in het verleden. “Het is voor ons zeer belangrijk dat het OV-aanbod voor de inwoners van Amstelveen op peil blijft. Je kunt niet aan de ene kant autorijden actief beperken en tegelijkertijd het OV-aanbod verschralen, dat daarvoor als alternatief moet dienen”.
Meer dan Amsterdam
De Vervoerregio Amsterdam (VRA), waarvan de raad zes keer per jaar bijeen komt, bestaat uit veertien gemeenten die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de mobiliteit in de Metropoolregio Amsterdam. Menno van Leeuwen zegt dat het, gezien de grootte van Amsterdam t.o.v. de overige VRA-gemeenten, het voor anderen soms moeilijk is om de belangen van de omliggende gemeenten goed te behartigen. “Maar het kan niet zo zijn dat vele tienduizenden mensen nu de dupe gaan worden van bezuinigingen van het GVB juist in die gebieden waar het OV aanbod sowieso een stuk minder is. Daar komt bij dat Amstelveen een van de weinige gemeenten is in Nederland zonder eigen treinstation.”
Dave Offenbach: “Het is voor onze burgers in Amstelveen enorm belangrijk te blijven strijden voor een goed en betaalbaar openbaar vervoer. Ook de liften voor mindervaliden en ouderen moeten op orde zijn dat is niet altijd het geval.”
Bereikbaarheid voor werkenden
Veel reizigers uit Amstelveen, Uithoorn en Aalsmeer maken gebruik van Metrolijn 51, die rijdt van halte Isolaterweg (Amsterdam West) naar Amsterdam Centraal via Amsterdam Oost. “Zij stappen over vanuit halte Amstelveenseweg om richting Amsterdam West of Amsterdam Oost en Amsterdam Centrum te kunnen reizen. Als metrolijn 51 zou worden opgeheven, zou dat voor deze reizigers veel lastiger worden om naar hun school of werk te kunnen reizen”, zegt VR-raadslid Ben Idder.
Arnout van den Bosch memoreert nog de gedachte achter de ontvlechting van de metrolijnen en staat stil bij de negatieve gevolgen daarvan: “We begrijpen dat het voor een betrouwbare dienstregeling met een hogere frequentie goed zou zijn als er niet meer zo veel verschillende metrolijnen door de metrotunnel van het Amstelstation naar het Amsterdam Centraal zouden rijden, maar dit mag niet ten koste gaan van reizigers uit Amstelveen en Amsterdam West waarvoor een goede verbinding met bijvoorbeeld het Weesperplein (UvA en HvA), Waterlooplein en Nieuwmarkt erg belangrijk is.”
De vergaderingen van de VRA zijn online te volgen via de volgende link: https://vervoerregio.notubiz.nl/vergadering/1190668
Amsterdam kan alleen zo’n grote mond opzetten omdat zij vele zetels heeft in het ondemocratische orgaan van de regioraad. Deze raad kan alles naar zijn hand zetten omdat zij altijd de meerderheid heeft.
“Je kunt niet aan de ene kant autorijden actief beperken en tegelijkertijd het OV-aanbod verschralen, dat daarvoor als alternatief moet dienen”.
Ja hoor, dat kan best. Volgens wethouder Elzakalai van Economische Zaken scoort Amstelveen juist zo goed dankzij de goede bereikbaarheid per auto. Dat wil hij graag zo houden.
Duurzaamheid is niet goed voor de markt waar het allemaal om draait. Onze economie is gebaseerd op mobiliteit en energieverspilling. Natuur, klimaat en toekomst moeten maar voor zichzelf zorgen.
“Daar komt bij dat Amstelveen een van de weinige gemeenten is in Nederland zonder eigen treinstation.”
Amstelveen is wel de enige stad waar nog een 8-baans rijksweg dwars doorheen raast en roet. Met dank aan de VVD.