Het college van B en W moet samen met andere gemeenten in actie komen tegen het negeren van afspraken en besluiten worden door Schiphol, LVNL en de minister. Dat zeggen GroenLinks (GL), ChristenUnie (CU) en Burgerbelangen Amstelveen (bbA) in de gemeenteraad. Zij vinden het ongehoord dat Schiphol in de zomer achtduizend vluchten extra over de aanvliegroute van de Buitenveldertbaan stuurt.
Eerder drong de VVD-fractie aan op compensatie.
Veertien weken
De ellende duurt nu zeker veertien weken, waarin inwoners niet buiten kunnen zitten (in tuin of op balkon), omdat vliegtuigen teveel (geluids) overlast geven. Waarschijnlijk ook binnenshuis, klagen de fracties. Ook heeft het grote gevolgen voor de gezondheid, melden zij. Ongehoord en onacceptabel, vindt BBA-raadslid Jacqueline Solleveld het dat er drie maanden lang op volgens haar tweehonderd meter hoogte over dichtbevolkte wijken van Amstelveen en Amsterdam wordt gevlogen.
Meten
De drie fracties wijzen er op dat in juni vorig jaar de gemeenteraad unaniem een motie aannam waarin het college wordt verzocht de geluidshinder van vliegtuigen te meten in Amstelveen en de resultaten mee te nemen om het Position Paper Schiphol te actualiseren. ‘’De maat is vol,” zegt Dianne Hoefakker (CU). “Als initiatiefnemers van de motie (bbA, ChristenUnie en GroenLinks) doen we een dringend beroep op het college om samen met bewoners de juiste locaties voor de sensoren te bepalen. En deze met de meeste spoed te laten plaatsen. Meten is weten.”
Bezwaar
BBA, CU en GL willen ook dat B en W bezwaar maken tegen dit besluit. VVD-minister Harbers moet zich houden aan zijn eerdere besluit dat de gevolgen van baanonderhoud niet afgewenteld mogen worden op de omgeving, vundt Simon Lutz (GL). Volgens hem moet weer eens onderzocht worden ‘welke stappen gezet kunnen worden om de extra geluidshinder tot een minimum te beperken’.
Amstelveen vormt samen met de gemeenten Diemen, Uithoorn, Aalsmeer, Ouderkerk en Haarlemmermeer de deelregio Amstelland Meerlanden (AM), deel uitmakend van de Metropool Regio Amsterdam (MRA). Prominent op beide agenda’s staat dat de leefomgeving versus het economisch belang van Schiphol in balans moet zijn. Maar – het vooral door GroenLinks bestuurde – Amsterdam is aandeelhouder van Schiphol….