Min of meer gedwongen door Amsterdam, waar recent nog eens tienduizend parkeerplaatsen verdwenen, is Amstelveen verplicht een nieuw parkeerbeleid in te voeren. Daarover werd woensdag door de gemeenteraad gesproken, maar en mochten geen ‘politieke’ argumenten klinken, zei voorzitter Illika Polderman (GroenLinks), want er komt nog een raadsdebat (opvolger van de commissies) waarin dat wel kan. De VVD liet weten het met de manier waarop de gemeente de ‘parkeeroverlast’ wil aanpakken blij is.

In feite werken gemeentelijke ambtenaren in opdracht van B en W, in zonderheid van verkeerswethouder Herbert Raat (ook VVD), al lang aan een nieuw parkeerbeleid, waarin voor héél Amstelveen betaald parkeren wordt ingevoerd.

Onderwijs

De vraag is alleen of het betekent automobilisten dan de kans krijgen ook buiten de eigen zone, bijvoorbeeld met parkeerkaar (die anders voor blauwe zones wordt gebruikt) hun auto kwijt te raken. In elk geval worden de zones, ter wille van een grotere mobiliteit, wel vergroot.  ChristenUnie-raadslid Dianne Hoefakker vroeg hoe het met heel het onderwijs zou gaan in het nieuwe beleid; zij is daar zelf in werkzaam.

Goedkoop

VVD-raadslid Menno van Leeuwen vond dat de vergunningen bij betaald parkeren goedkoop moeten blijven. Hij is naar zijn zeggen overigens bereid te luisteren naar wat andere fracties erover zeggen in het komende politieke debat. De VVD wil dat, behalve de goedkoopte voor inwoners en ondernemers, er per wijk ruimte is voor ‘maatwerk’. “Belangrijk uitgangspunt hierbij is dat de parkeersituatie in de ene wijk niet voor overlast zorgt in de andere wijk”, zegt Van Leeuwen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.