Om te voorkomen dat automobilisten in het Oude Dorp onnodig rondjes rijden, heeft de  gemeente nu op twee locaties zogeheten een parkeerverwijssysteem geplaatst. Automobilisten kunnen daarop zien hoeveel plekken er nog vrij zijn op de parkeerterreinen bij het raadhuis en de Doorweg.

Rond het Oude Dorp en het raadhuis is er namelijk volgens de gemeente sprake van een zeer hoge parkeerdruk. Het tekort aan parkeerplaatsen zorgt voor overlast en verkeersonveilige situaties, meent zij.

Klachten

Verkeerswethouder Herbert Raat zegt van onder meer bezoekers van en ondernemers in het Oude Dorp en van bezoekers van het raadhuis veel klachten over de slechte bereikbaarheid te krijgen. Naast verkeersveiligheid speelt volgens hem duurzaamheid een rol die het onwenselijk maakt als automobilisten onnodig rondrijden op zoek naar een parkeerplek. “Vorig jaar plaatsten we op uitvalswegen richting het Oude Dorp verwijzingsborden naar de verschillende parkeerterreinen. Nu hebben we daar een parkeerverwijssysteem aan toegevoegd, waarop live te zien is hoeveel parkeerplekken nog beschikbaar zijn”, zegt hij. In de plannen die de gemeente momenteel maakt voor de ontwikkeling van de Noordelijke Poeloever, het Oude Dorp en het toekomstige A9-dek zoekt zij naar een lange termijnoplossing om te voldoen aan de parkeerbehoefte, zegt hij.

Parkeerverwijzingssysteem

De displays met actuele beschikbaarheid staan ter hoogte van het parkeerterrein bij de Doorweg (voor verkeer vanuit noordelijke richting) en ter hoogte van de museumtramlijn op de Handweg (voor verkeer vanuit zuidelijke richting). De displays geven van drie terreinen de bezetting aan: de parkeerplaats bij het raadhuis, de blauwe zoneplaatsen bij het raadhuis en het parkeerterrein bij de Doorweg. Aangegeven wordt het aantal plekken dat beschikbaar is. Als er geen plekken meer zijn, wordt dit aangegeven met ‘vol’.

Fotobijschrift: Gemeentesecretaris Bert Winthorst en wethouder Herbert Raat bij het parkeerverwijssysteem op de Handweg.

10 REACTIES

  1. De werkelijke oorzaak van de auto- en parkeeroverlast in en rond het Oude Dorp is de ongelukkige locatie van het gemeentehuis. Dit is zodoende slecht bereikbaar met openbaar vervoer. Een gemeentehuis hoort nu eenmaal in het centrum van een stad of dorp en niet ergens aan de rand vanwege het fraaie uitzicht.

    Omdat de gemeente het gemeentehuis niet naar het stadscentrum wil verplaatsen, wil zij het centrum nu naar het gemeentehuis verplaatsen. Dat zijn ‘de plannen voor de ontwikkeling van de Noordelijke Poeloever’ waar wethouder Raat (VVD) naar verwijst.

    Toen er nog een tunnel voor de A9 zou komen, was er een goed plan voor een nieuwe wijk op die locatie. Dat werd echter helaas door de gemeentehuis afgewezen omdat de bestuurders en ambtenaren niet hun mooie plekkie kwijt wilden raken. Hun egoïsme ging weer eens ten koste van de toekomst van Amstelveen.

    Zie: ‘Was dit de toekomst?’, een uiitgave van AmstelveenZ:

    https://photos.app.goo.gl/4Ghw8FFMCXFpo2P46

  2. Op het gemeentehuis zitten ze voortdurend te bedenken wat zij nog meer kunnen verzinnen voor zichzelf en hun directe omgeving, het Oude Dorp. De rest laat ze koud.

    AmstelveenBlog voedt – net als de andere lokale media – het ziekelijke narcisme van wethouder Herbert Raat (VVD). Raat, Raat en nog eens Raat:

    https://photos.app.goo.gl/gvVgyXmfVUkq8p2o8

  3. Ik moet iedere keer lachen als ik lees dat Herbert Raat (VVD) verkeerswethouder is. Wat dat inhoudt, kunnen wij iedere dag in Amstelveen zien, horen en inademen. Raat is ook wethouder Handhaving en van Stadshart. Of is hij dat niet meer? Nou ja, dat maakt niet uit. Het was een zooitje en het blijft een zooitje. Kijk bijvoorbeeld maar naar de fietsenchaos op en rond het Stadsplein. De verkeerswethouder gedoogt scooters in het voetgangersgebied, want volgens hem is dat ‘de stad die wij willen’.

    https://photos.app.goo.gl/PccvrMgHUXf2PZfP8

  4. Als al die VVD-ers nou ook eens gewoon het openbaar vervoer of de fiets nemen, heb je geen last van volle parkeerterreinen en hoeven er geen wegen verbreed te worden en dure borden geplaatst te worden. Maar dat interesseert de VVD vast allemaal niks, want de belastingbetaler betaalt wel voor al die rechtse hobby’s.

    • In Amsterdam, waar de parkeertarieven de pan uit rijzen (waardoor Amstelveen ook wel betaald parkeren moest invoeren om Amsterdammers te weren), is het natuurlijk allemaal véél beter, met nu een maximale snelheid van 30 km voor auto’s en fietsers die harder kunnen, zich niet aan enig verbod hoeven houden en dan nog in hun recht staan….

      • Ja, dat is in vele gevallen inderdaad veel beter, want zoals onze breed ontwikkelde lenig van geest zijnde journalist ongetwijfeld weet, dateert de gehele binnenring nog van voor WO2 toen er nog enkel paardenpoep in de straten lag en waar zich nu anno 2024 vele auto’s door heen moeten wringen.

  5. De partij van halen, hebben en houden maakt er gewoon een ongelooflijke puinhoop van, maar onze bovenste beste zelfverklaarde “objectieve” journalist maakt op zijn website steeds weer reclame voor deze “volkspartij” en haar onvolprezen lokale boegbeeld.

    • Ik wil hier wel een aantekening bij maken. Het zijn altijd de kiezers die ook dergelijk soort partijen en figuren groot maken. Maw soc gedrag en oog voor de medemens wordt door de kiezer zelf om zeep geholpen. Je mag dus best vele kiezers verwijten dat ze het geheugen hebben van een garnaal, inhalige egoïsten en racisten zijn ,vaak te stom om voor de duvel te dansen en te beroerd om zich maar ėén tel in de politiek te verdiepen en daar eigenlijk nog een beetje trots op zijn ook.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.