Volgend jaar is Schiphols Kaagbaan van 19 februari tot en met 25 april, dicht wegens groot onderhoud. Die is dus niet te gebruiken voor vliegverkeer. Ten dele valt die periode samen met het reguliere aan de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Gevolg: Er zal meer gebruik worden gemaakt van de Buitenveldertbaan, waarvan de aanvliegroute ook over Amstelveen loopt.

Het gebruikelijke onderhoud aan alle banen keert jaarlijks terug.

Bewust

“Schiphol is zich er terdege van bewust dat het alternatief baangebruik als gevolg van deze werkzaamheden gevolgen heeft op de te ervaren geluidshinder door omwonenden, met name omwonenden onder de uitvliegroutes van de Aalsmeerbaan”, zegt de gemeente. Maar om de zes start- en landingsbanen en de taxibanen op Schiphol veilig en in goede conditie te houden, voert Schiphol nu eenmaal regelmatig onderhoud en andere werkzaamheden uit op en rond de banen. Hierdoor kunnen omwonenden meer of minder vliegtuigen over horen en zien komen, waarschuwt de gemeente. Schiphol heeft ontheffing aan het Rijk gevraagd voor de werkzaamheden en het verstoren van de omwonenden

 Vrijstelling

De luchthaven vraagt ook vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in de nacht tijdens de groot onderhoudsperiode aan de Kaagbaan en tijdens normale werkzaamheden. Hoewel Schiphol heeft aangekondigd in de nacht te willen gaan sluiten, is de luchthaven volgend jaar nog verplicht om ’s nachts vliegverkeer af te handelen. Vrijstelling voor het gebruik van de banen is daarom helaas noodzakelijk om dit vliegverkeer af te handelen, meldt de gemeente.

Effect Amstelveen

Overdag (tussen 6.00 tot 23.00 uur) is de kans groter dat de Zwanenburgbaan voor starts wordt ingezet en dit verkeer vliegt deels in noord-zuidrichting over Amstelveen, zegt zij. In de nacht is de Polderbaan preferentieel en naar verwachting is het gebruik van de Zwanenburgbaan als startbaan dan zeer beperkt. Voor de nacht vraagt de luchthaven om een ontheffing voor gebruik van de Buitenveldertbaan voor startende vliegtuigen. Schiphol verwacht, dat dit niet of zeer incidenteel voorkomt. De Buitenveldertbaan is in de nacht gedurende deze periode geen ‘prioritaire baan’ en wordt alleen ingezet bij harde noord(oosten)wind. Gebruik van de Aalsmeerbaan zal overdag aanzienlijk stijgen, zowel voor landen als stijgen.

Schiphol wil de omwonenden beter gaan informeren over het baanonderhoud en de werkzaamheden en heeft daarvoor een speciale website:

Schiphol | Baanonderhoud en werkzaamheden.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.