De tot de coalitie behorende PvdA-fractie is optimistisch over de nieuwe buurt Legmeer. Daar komen veel betaalbare woningen, verwacht fractievoorzitter Esther Veenboer (foto).

Veel minder optimistisch gestemd is zij over de wij De Scheg, waar onder de vele honderden woningen er maar 94 in de sociale huursector worden geboud.

Vooral duur

Die komen trouwens alleen in De Scheg Midden. Twee andere onderdelen van de wijk zijn De Scheg Oost en West. Volgens ingewijden komen daar voornamelijk peperdure huizen. Naar de gemeente zegt de verwachten dat er veel doorstroming op gang komt door Amstelveners die een goedkopere woning achterlaten. Volgens sommigen in de PvdA-achterban is De Scheg een volledig mislukt bouwproject. Veenboer constateert dat het een ‘overblijfsel van een eerdere collegeperiode’ is. “Daar kunnen wij helaas niet veel meer aan veranderen.”

25 REACTIES

  1. Kan de mevrouw van de Partij van de Arbeid ook vertellen wanneer de goedkope woningen aan de Carmenlaan gebouwd gaan worden. Die woningen zijn beloofd toen de vorige woningen gesloopt werden.

  2. Jasper, ik had het over 2 fouten, maar er zijn natuurlijk veel meer stedenbouwkundige fouten gemaakt, met name in en om het Stadshart.

    Dat had meer naar het oosten moeten liggen, op de locatie van de SVB, het Handelsplein en het Buitenplein. Dan was de afstand tot de Buitenveldertselaan en de tramverbinding kleiner geweest en was een halte Centrum wél mogelijk geweest. De A9 had met een afslag verbonden moeten zijn met de 4-baans Buitenveldertselaan en niet met de 2-baans Keizer Karelweg. Om het Stadshart had een binnenring moeten liggen. Het gemeentehuis had in het wél goed bereikbare Stadshart moeten staan.

    • U bent dus ook stedenbouwkundige. U weet kennelijk alles. Waar hebben we nog een B en W en een gemeenteraad voor nodig? Die hebben destijds al met de verkeerde dingen ingestemd. Maar ja, u was destijds kennelijk niet bereikbaar, want dan had u alles wél goed gepland. Nu kunt u alleen maar zeggen hoe het had gemoeten. Terwijl iedereen het met die volkomen foute beslissing eens was. Hadden we u maar gehad als baas van heel de gemeente. Maar ja….

    • U reageert iedere keer op dezelfde manier. Dat wordt best wel vervelend.

      Na mijn afstuderen ruim 50 jaar geleden werkte ik als beleidsmedewerker op het ministerie CRM en was toen nauw betrokken bij uitvoering van de Tweede Nota Ruimtelijke Ordening. Sindsdien heb ik veel belangstelling voor planologie en stedenbouw.

      Wat ik hier schteef, ligt trouwens ook voor een volslagen leek voor de hand. Het is geen raketwetenschap.

      • Sorry. U herhaalt nooit iets…..Behalve dan uw obsessie over de A9, Herbert Raat als in uw ogen waardeloze wethouder, het Stadshart, gebrek aan handhaving (vooral op scooters en (brom) fietsen gericht), de kleine sjoel, de bunker etc. Misschien denken sommigen wel dat het ook vervelend wordt

      • U vergeet het fietspad (ipv trambaan), het gemeente (naar het Stadshart), lokale media (partijdig), Schiphol (krimpen), bushaltes (opgeheven), luchtvervuiling en lawaai (Amstelveen is autostad), en nog zo wat dingen die een publiek debat waard zijn.

      • Ja , sinds uw afstuderen 50 jaar geleden. Ik heb ook 50 jaar geleden de Pabo gedaan en ben er weer behoorlijk wat jaren uit. In die tussentijd heeft men heus wel wat andere inzichten gekregen.

    • Je kunt ook op de hoogte blijven.

      Mensen die voor de overheid werken, weten niet per definitie meer dan betrokken burgers en zij nemen ook zeker niet altijd de juiste beslissingen. Kijk maar naar Amstelveen.

  3. Johan Bos, u schrijft vaak over dezelfde onderwerpen. Dat is onvermijdelijk, omdat niet alles maatschappelijk en politiek relevant is. Als ik inhoudelijk reageer, krijg ik vaak een persoonsgerichte sneer terug. Ook dit keer. Dat is onnodig, off-topic en vervelend.

    Woningzoekende vroeg zich hier of hoe het zat met de Carmenflats. Ik wees erop dat die ten onrechte waren gesloopt voor een idioot plan van de gemeente.

    Je hoeft geen deskundige te zijn om te zien dat bij de planning, locatiekeuze, indeling en inrichting van het Stadshart grote fouten zijn gemaakt en daarop wordt voortgeborduurd.

    Het verbaast mij dat de A9 niet voor iedereen een obsessie is, want het is een ramp voor deze stad. Net als bij de Scheg zijn wij opgescheept met de blunders van vorige collegeperioden. Ontwikkelaars van dure woningen gaan handiger om met gemeentebesturen.

    • In de tijd dat de Carmenflats zijn afgebroken bestond nog de regel dat als men een soc woning afbrak er één moest terugkomen. Hier heeft de regionale en overheid zich nooit aan gehouden met volle medewerking van de gemeente.
      Bij de Scheg was het oorspronkelijke plan dat daar goedkope koop- en in de vrije sector huurwoningen zouden komen. Ook is het percentage soc sector woningen bijgesteld van 30% bijgesteld naar 20%, waardoor toen grondspeculanten de prijzen voor bouwgrond heerlijk konden opdrijven. Die werden dan door onze wethouder Floor Gordon marktconforme prijzen genoemd, die voor 95% voor alleenstaanden en voor 60 á 70% voor koppels onbereikbaar waren. Vandaar dat je nu voor een gewoon rijtjeshuis in de Scheg 7 ton kk mag aftikken.
      Allemaal het gevolg van het neoliberale beleid van de laatste 20 jaar. Gevolg is dan ook dat vele mensen in de cruciale beroepen die niet zo veel verdienen hun heil elders zoeken en er wachtlijsten zijn van bijna 20 jaar voor starters.
      Onze politici zouden eens de grondwet artikel 20 t/m 23 beter moeten lezen en daaraan trachten te voldoen en dat bereik je niet door maar een €200,— meer te betalen.

  4. AmstelveenBlog is een stadskroniek zonder archief. Zodoende kan je niet zoeken naar vroegere artikelen en discussies over (het slopen van) de flats aan de Carmenlaan tbv een vervoerscentrum dat daar buiten het Stadshart en de oprit naar de A9 zou komen te liggen. Idioot plan, dus, dat terecht niet is uitgevoerd.

    Het ontbreken van een archief is een grote tekortkoming, want zo worden steeds dezelfde discussies opnieuw gevoerd terwijl simpelweg verwezen had kunnen worden naar wat er allemaal al over geschreven is.

    Kom maar op met je sneer, Johan Bos.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.