Hoewel de gehele coalitie (VVD, D66, PvdA en Goed voor Amstelveen), en dus de meerderheid in de gemeenteraad, voor het reserveren van tien miljoen voor een parkeergarage in het Oude Dorp was, stemden woensdag alle andere partijen daar tegen. Maar bij de stemming voor het amendement van de SP, die de garage uit de Perspectiefnota 2024 wilde halen, bleken slechts zestien raadsleden daar voor en de coalitie (20 stemmen) tegen.

Volgens de VVD heeft de parkeergarage te maken met het plan voor de gehele Noordelijke Poeloever, die nu eenmaal in het Oude Dorp (OD) ligt. De fractie wilde daar ooit een stadsstrand hebben, nam toen genoegen met een zwembadje in de Poel en kreeg tenslotte haar strand aan de oever van een plas waar niet gezwommen mag worden en door weinigen wordt bezocht.

Poeloever

Die tien miljoen zitten de fracties dwars, maar voor de SP en GroenLinks wordt daarmee ook een knieval voor de auto gemaakt, terwijl zij meer zien in de fiets en openbaar vervoer, dat overigens in Amstelveen allesbehalve fijnmazig is in de wijken. Maar de VVD kijkt, naar fractievoorzitter Jet Smit zei, uit naar concrete voorstellen voor de herinrichting van de Noordelijke Poeloever. “We zijn blij dat onze motie van december nu wat handen en voeten begint te krijgen.” Daarin past dus ook de parkeergarage. Maar Smit wil de hele gemeenteraad ‘bij de ontwikkeling betrekken’ en daarvoor een zogeheten ‘raadsgesprek’ in het najaar, waar ‘meerdere richtingsvoorstellen over dit onderwerp’ ter tafel kunnen komen.

Het amendement tegen de parkeergarage was overigens ingediend met steun van GL en de ChristenUnie.

Onrendabel

GroenLinks had voor de garage eigenlijk geen goed woord over. “Die gaat echt in tegen alle visiestukken die ik heb gelezen en waar GroenLinks voor staat,” zei fractievoorzitter Lennart de Looze. Hij ontkende niet dat er (vooral ’s morgens) parkeerdrukte in het OD tot een probleem leidt, maar volgens hem heeft de gemeente daar een al bestaande oplossing voor: invoeren betaald parkeren. “Dan ben je meteen van de langparkeerders af. Nu dit geld reserveren, waarbij de onderbouwing volledig ontbreekt, lijkt ons de verkeerde volgorde.”

Onder raadhuis

Ook Actief voor Amstelveen was tegen zowel de parkeergarage als andere ambities van de coalitie en vond eigenlijk dat de Perspectiefnota weinig perspectief bood. Tot de plannen behoren onder meer, behalve € 10 miljoen voor de garage onder het pas verbouwde gemeentehuis, hetzelfde bedrag voor respectievelijk de drie overkappingen van de A9 en voor groen-water en recreatie, voornamelijk rond het OD en de Poeloever. “Als we dan toch geld uitgeven wil voor Amstelveen graag eerst de wijken Bankras, Middenhoven en Waardhuizen vergroenen en vitaliseren”, zei fractievoorzitter Michel Becker. Hij had verder op zijn verlanglijstje staan: Uitvoering van de al begin vorig jaar ingediende motie ‘ieder kind een fiets’ en aandacht voor de glasvezelkabel (en dus digitale bereikbaarheid) in Nes aan de Amstel. “Pas daarna komt het geldverslindende Stadshart en het al met miljoenen opgeknapte Oude Dorp en omgeving”, zei hij.

Te vroeg

Indiener van het amendement tegen de parkeergarage, SP-fractievoorzitter Patrick Adriaans, vond dat al vóórdat er een visie op de Noordelijke Poeloever is vastgesteld, nu al voor die garage tien miljoen euro wordt geserveerd. “Terwijl we nog helemaal niet weten wat we willen en of dit wel de juiste oplossing is. Voor de SP, GroenLinks en de ChristenUnie duidelijk een stap te ver en te vroeg, vandaar dat we een amendement indienen ‘Niet voorsorteren op Parkeren!’”, zei hij. Volgens hem heeft de gemeente een tunnelvisie. “Gaan we eerst de discussie aan wat willen we of gaan we de tunnel in van de Parkeergarage, kijken we niet meer naar andere alternatieven en wordt de vraag straks hoe krijgen we het rendabel? In dat geval stellen we weer winst boven wenselijkheid. De SP zegt: Laten we daarmee stoppen en weer gaan nadenken om het juiste te doen.”

OV

Volgens 50Plus verdient het openbaar vervoer een update. “We hebben nu te veel vervallen haltes en daardoor geen goede routes naar o.a. wijken waar ook ouderen wonen die niet goed mobiel zijn”, zei fractievoorzitter Emiel Sjaardema. Hij noemde de parkeergarage een ‘klap op de vuurpijl’.  “Volgens het college budgetneutraal, omdat de kosten uit de ontvangen parkeerkosten zullen komen. Hoezo budgetneutraal? Dit betalen we, indirect, dan toch ook?”

Gezond verstand

Fractie voorzitter Yaron Van Koningsveld van Belang van Nederland (BVNL) zag ook niets in de OZB-verhoging. Daardoor wordt naar zijn mening weer geld opgehaald bij juist degenen die in de coronaperiode ook al het hardst zijn getroffen, waarmee hij onder meer op de MKB-ondernemers doelde. “Er is ons inziens geen noodzaak voor verhoging, temeer er ruime reserves zijn en zelfs – frappant genoeg – juist uit de overgebleven coronategoeden genoeg gelden die naar de algemene reserve vloeien. BVNL is niet overtuigd van de noodzaak voor de verhoging van de OZB als oplossing voor benodigde gelden voor begrootte projecten.” Van Koningsveld zei dat zijn partij voor ‘gezond verstand’ is. “Ook in Amstelveen lijkt dogma voorrang te hebben op logica.’

Bomen

GroenLinks diende ook een motie in om de 77 te kappen bomen langs de Bovenkerkerweg, die verbreed wordt, te sparen. Merkwaardig was dat die door één VVD-er werd gesteund. Verder weliswaar door 50Plus, Actief voor Amstelveen, Belang van Nederland, CDA, GroenLinks zelf en de

Maar dat was niet voldoende om die motie door de gemeenteraad aangenomen te krijgen. Burgerbelangen Amstelveen (bbA), ChristenUnie, D66, Goed voor Amstelveen, PvdA en de meerderheid van VVD (7) waren tegen.

9 REACTIES

  1. De VVD is een autopartij en daarom is A9veen een autostad geworden. Doorgaand noord-zuid en oost-west autiverkeer raast hier dwars doorheen en bushaltes dienen alleen om opgeheven te worden.

    En dan die A9..

  2. Die parkeergarage kost 20 miljoen GvA en u bent voor bibliotheken in de wijken of een bibliotheekbus. Twee keer geld uitgeven kan niet. Wat vindt u nou belangrijker?
    Een zeer belangrijke aanvulling op het basisonderwijs of een parkeergarage waarvan het rendement ook maar zeer twijfelachtig is.

  3. Verplaats het gemeentehuis naar het Stadshart, waar het thuishoort. Daar zijn veel parkeergarages en goede verbindingen met het ov (nu nog wel, althans).

  4. Aan het Handelspleim is (weer? nog steeds?) veel kantoorruimte vrij. De eigenaars van dat gebouw en die van Hudson’s Bay/Up Mountain werken samen aan een herbouw, herinrichting en herbestemming van die naast elkaar gelegen gebouwen. Alle bewoners van het Stadshart werden uitgenodigd voor een presentatie van hun ideeën en wensen. Dit is een unieke gelegenheid om het gemeentehuis daar te vestigen. Centraal, op alle manieren goed bereikbaar en grote parkeergarages.

    Geef die unieke locatie aan De Poel weer terug aan de inwoners van Amstelveen.

  5. Beste omwonende en/of belanghebbende,

    Graag willen wij u op de hoogte stellen van een belangrijke ontwikkeling met betrekking tot de plannen van de eigenaren van de voormalige Hudson’s Bay en het naastgelegen kantoorgebouw om hun gebouwen gezamenlijk te transformeren naar een prettige, toekomstbestendige en levendige plek.

    Afgelopen dinsdag (25 juli) heeft het college van B&W een positief besluit genomen over dit initiatief, wat betekent dat we weer een stap verder zijn in het proces. Wij zijn verheugd om dit nieuws met u te delen.

    We gaan nu de haalbaarheidsfase van het project in, waarin we ons richten op de verdere uitwerking en de (financiële) haalbaarheid van de plannen. In deze fase werken we nauw samen met het ambtelijk projectteam en willen we u als omwonende/belanghebbende graag opnieuw betrekken, zodat we uw feedback en input kunnen meenemen in de verdere uitwerking van de plannen. Na de zomerperiode zullen wij u uitgebreider informeren over het vervolgtraject en het participatieproces.

    Verder willen we ook graag het verslag delen dat is opgesteld naar aanleiding van het eerste participatietraject dat heeft plaatsgevonden met omwonenden en belanghebbenden van 13 februari tot en met 13 maart 2023. In dit verslag zijn de belangrijkste resultaten opgenomen, waarin we de wensen, ideeën en aandachtspunten van alle betrokkenen hebben samengevat. Dit verslag is reeds gedeeld met het college van B&W. Het verslag + bijlagen kunt u downloaden via deze link:

    https://we.tl/t-oxl4TjDexG

    Mocht u in de tussentijd nog vragen of opmerkingen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via dit e-mailadres (entree@stadshartoost.nl). We kijken uit naar een voorspoedig vervolg van het participatietraject en de verdere ontwikkeling van dit mooie project.

    Vriendelijke groeten, namens a.s.r. real estate & Tristan Capital Partners,
    Danielle Hasenbos

    • Goh, u maakt wel propaganda voor een ordinaire buitenlandse projectontwikkelaar die enkel de Nederlandse belastingbetaler zo veel mogelijk geld wil aftroggelen voor zijn megalomane plannen.

  6. Het pleit voor deze ‘ordinaire projectontwikkelaar’ dat hij – net als Unibsil Rodamco Westfield en in tegenstelling tot de gemeente – inwoners betrekt bij hun voornemens.

    Hier ligt een kans voor de gemeente om het gemeentehuis te verplaatsen naar het stadscentrum waar het thuishoort.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.