Er komen teveel fietsen ten op opzichte van de stallingruimte op het Westwijkplein (foto). Verkeerswethouder Herbert Raat was dat wel met de anderen, onder wie wijkagent Radjin Kalikadien, eens. Maar hij zag ook andere, meer positieve, veranderingen op het plein.

Raat komt er vrijwel elke dag, zei hij. “Dit is mijn buurt”, zei hij vrijdag over de Westwijk.

Westend

Hij merkt naar zijn zeggen de mensen op het plein vriendelijker tegen elkaar zijn geworden. Aan het begin van de ‘schouw’ bevond het gezelschap, dat onder meer bestond uit drie boa’s – van wie er één in de wijk woonde – plus de wijkagent, zich in het wijkcentrum ‘Westend’. Bij Albert Heijn parkeren veel Westwijkers hun tweewielers, wat het management al dreef tot een via de ramen kenbaar gemaakt ‘verbod’ op het plaatsen daarvan voor de deur. “Maar het is niet strafbaar”, constateerde Kalikadien. Hij vroeg ik eigenlijk aan de gemeente om meer verplichtingen tot het stallen van fietsen, waarvoor de rekken moeten worden uitgebreid. Soms staan er wel voldoende, maar ongebruikte op de verkeerde plaatsen.

Haring

Zoals tegenover de viskiosk van Ravesteijn, net buiten het plein aan de Assering, waar Raat een vaste klant blijkt, onder meer wegens de – volgens hem – eminente haring. Op het moment van het bezoek zijn de fietsenrekken er tegenover leeg, evenals de rand rond de groenpartij, waarvan jongeren een hangplek maken, zegt de verkoopster in de viskraam. Ze begrijpt overigens wel dat men bijvoorbeeld met een rollator zich niet tussen de jeugd begeeft.

Fietsrekken

De supermarkt van AH lijkt op het voetgangersgebied tweewielers aan te trekken. ”Met een rollator kom je er dan niet meer door”, zegt de wijkagent, die aandringt op meer regelgeving. Overigens zijn ook sommige borden die aangeven dat het Westwijkplein een voetgangersgebied is nogal verscholen in of onder de balkons van woningen. Dat moet anders, vindt de wijkagent.

Voorlopig blijft de chaos dus, maar Herbert Raat geeft aan dat er na de zomer iets zal veranderen. In de Perspectiefnota, de volgende week door de gemeenteraad wordt vastgesteld, is al een bedrag daarvoor opgenomen. “Geen raadslid leest alles, maar de gemeenteraad stemt er wel mee in”, voorspelt hij. Hij ziet niet fietsers als terroristen, maar wil de wijkagent en de gemeentelijke boa’s kennelijk wel helpen op ‘zijn’ plein, waar hij naar zijn zeggen elke dag komt. Zoals de wijkagent.

23 REACTIES

  1. Er komen niet teveel fietsen, maar er is te weinig stalligsruimte. Dat geldt niet alleen voor het Westwijkplein, maar nog meer voor het Stadsplein.

    Door ontbrekende voorzieningen, onduidelijke regels en gebrekkige handhaving is daar sprake van een ware fietsenanarchie en -chaos.

    De wethouder van Stadshart én Handhaving is daarvoor verantwoordelijk, maar die houdt niet van handhaven (‘Zo’n stad willen wij niet’) en aan het Stadshart heeft hij een broertje dood.

    https://photos.app.goo.gl/PccvrMgHUXf2PZfP8

  2. Herbert Raat (VVD’ was jarenlang wethouder Stadshart én Handhaving en op beide terreinen schoot hij tekort. De fietsen zijn een chaos, scooters scheuren in het voetgangersgebied tussen winkelend publiek en spelende kinderen, afval wordt gewoon op straat gegooid, jongeren schreeuwen er ‘s avonds graag omdat het zo lekker klinkt in die echoput en de gevel van de Cultuurstrip is vaak een zwart gat.

    Waarom neemt u het toch steeds op voor deze falende pretbestuurder?

    • Geluk voor u, want nu kunt op de wethouder aan wie u – op basis van een geschil in het verleden – de schuld geeft van elk gemeentelijk wanbeleid ‘een falende pretbestuurder’ blijven noemen, ongeacht de minstens elk andere fracties in de gemeenteraad die er mee instemden. Ik neem het niet op voor hem, maar wil eerlijk blijven. Met u ligt dat kennelijk anders. U noemt allerlei zaken waarmee hij niets heef te maken, zoals afval (D66-wethouder Berkhout) en Stadshart Gordon (D66). Hadden ze maar allemaal naar u geluisterd. Maar ja, u reageert als het volgens u al te laat is.

    • Het is toch algemeen bekend dat hier onder het mom van “onafhankelijke journalistiek” reclame gemaakt wordt voor de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie.

    • De neoliberalen van de VVD bevorderen de commercie waarvan media (en dus journalisten) afhankelijk zijn. Zij zullen elkaar nooit bestrijden.

      Volgens de VVD-wethouder komen er teveel fietsen en geen enkele lokale journalist wijst hem op de onzinnigheid van die mening. Dankzij Raat en zijn VVD neemt het aantal auto’s die Amstelveen doorkruisen drastisch toe.

      • Ik wees er al eerder op dat Raat verkeerswethouder werd na het overlijden van Rob Ellermeijer. In zijn nieuwe functie gaf hij zelf aan dat er meer rekken moesten komen voor fietsen. Maar is bij selectief lezen niet mogelijk de blinddoek even weg te doen…+-

  3. Het is toch te zot dat er volgens een verkeerswethouder teveel fietsen naar een winkelcentrum komen terwijl hij in werkelijkheid in al die jaren niet heeft gezorgd voor voldoende stallingsmogelijkheden, noch op het Westwijkplein noch op het Stadsplein. Herbert Raat is alleen actief in het laten bekeuren van automobilisten die niet of te weinig parkeergeld hebben betaald. Op parkeerterreinen zie je soms drie boa’s daarmee in de weer.

  4. Raat maakte zijn opmerking als huidige verkeerswethouder en gaf daarmee zijn oordeel over een situatie waarvoor hij als wethouder Stadshart verantwoordelijk was geweest.

  5. De VVD is net als roken. We weten allemaal dat het niet goed voor je gezondheid is, maar die lage belastingen zijn zo lekker voor je portemonnee.

  6. Fietsrekken werden zeker verwijderd omdat er meer parkeerplaatsen voor auto’s moesten komen. Dankzij de VVD wonen wij immers in een autostad.

    Volgens verkeerswethouder Herbert Raat komen er te veel fietsen naar het winkelcentrum. Zelfs de landelijke VVD zou zich rot schamen voor die uitlating.

  7. “Er komen teveel fietsen ten op opzichte van de stallingruimte op het Westwijkplein (foto). Verkeerswethouder Herbert Raat was dat wel met de anderen, onder wie wijkagent Radjin Kalikadien, eens.”

    Herbert Raat (VVD) geeft hier een vernietigend oordeel over zijn eigen wanbeleid en falen als wethouder Stadshart, Handhaving en Verkeer.

    Raat is onze lokale Rutte.

  8. Herbert Raat was vele jaren (‘jarenlang’) wethouder Stadshart en Handhaving.
    De fietsenchaos waarover hij zich nu als wethouder Verkeer kritisch uitlaat, stamt uit die rampzalige periode.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.