Terwijl de meerderheid van de gemeenteraad er woensdag mee instemde dat er een publicitaire campagne komt voor de buslijnen de 171, 174 en 199 – de zogenaamde stadsbus – waren SP, CDA, 50 Plus en Belang van Nederland (BVNL) daar fel op tegen.De campagne met advertenties, flyers en mogelijke andere manieren gaat € 35.000 kosten, geld dat volgens de tegenstemmers – als het toch moest worden uitgegeven –  anders gebruikt kon worden.

Plakbandjes

“Plakbandjes plakken op pleisters die niet goed werken”, noemde fractieleider Patrick Adriaans het plan. Dat was per motie ingediend door PvdA-raadslid Arnout van den Bosch, wiens opvatting was: ‘We moeten het doen met wat we hebben.” De Vervoerregio Amsterdam geeft de licenties, in dit geval aan Connexxion, maar de vervoersbedrijven hebben het aantal haltes verminderd en kampen met onrendabele lijnen. Laten we geld eerder uitgeven aan uitbreiding van het aantal haltes, vonden de raadsleden Emiel Sjaardema van 50Plus en Arjen Siegmann van het CDA. De laatste vond bovendien dat de intelligente van de inwoners door wéér een commucatiecampagne zwaar wordt onderschat. Sjaardema zag meer in het promoten van ANWB automaatje, een vervoerssysteem dat ouderen en slecht ter been zijnde Amstelveners á € 0,35 per kilometer van deur tot deur brengt; het maakt gebruik van vrijwillige automobilisten.

Geen onderzoek

Het meest zat het Adriaans dwars dat de campagne op geen enkel onderzoek is gegrond. In zekere zin waarschuwde daar de overigens de motie overnemende wethouder Adam Elzakalai ook voor. Het causale verband tussen de slechte bezetting van de bussen en het gebrek aan communicatie is wat hem betreft niet aangetoond. Maar de motie was nu eenmaal ingediend of mede ingediend door de complete coalitie (PvdA, VVD, D66 en Goed voor Amstelveen), Groen Links en de lokale partijen bbA en Actief voor Amstelveen. Maar de tegenstemmers vonden het onrealistisch.

Inwoners

Ook volgens de PvdA ontbreekt het in Amstelveen aan fijnmazigheid van het openbaar vervoer, vooral sinds de invoering van het R-net. De voorstemmende fracties lieten het graag aan het college van B&W over om met een uitgekiende campagne te komen. Sjaardema zag graag ook de stem van de inwoners, maar of die gehoord wordt is niet duidelijk. Over het campagne voeren zonder onderzoek bezigde Van den Bosch de uitspraak dat niet geschoten altijd mis is. De nu bestaande buslijnen moeten wat hem betreft beter worden gebruikt, al gaf hij toe dat daarmee het gebrek aan fijnmazigheid in veel wijken niet is opgelost.

3 REACTIES

  1. Met belastinggeld reclame maken voor het product van een privaat bedrijf, zodat de aandeelhouders hun zakken kunnen vullen. VVD-ers zorgen goed voor elkaar, dat blijkt wel weer.

  2. Reclame maken voor een slecht product maakt dat product nog niet beter. Het zou de PvdA sieren als deze partij zich meer verdiept had in de inhoud van de materie. Nu wordt er 35.000 euro belastinggeld verspild. Geld waarmee veel betere dingen gedaan kunnen worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.