Hoewel er nog steeds klachten zijn, vindt de gemeente dat het nu veel beter gaat met het vervoer krachtens de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). Zij ziet dan ook af van de eerder ingestelde boeteregeling. Dat schrijven B&W aan de gemeenteraad. Per 1 januari werd de Maasstad Regie Centrale (MRC) ingeschakeld en van de vorige vervoerder, Munckhof Taxi, afscheid genomen. Een klacht van gebruikers en politici was dat de gemeente bij de Europese openbare aanbesteding meer naar de (lagere) kosten keek dan naar de kwaliteit van het vervoer.
Het regende prompt klachten bij de gemeente sinds de nieuwe vervoerder aan de slag ging.
Communicatie
Er werd ook wel geklaagd bij de vervoerder zelf, maar dat had geen enkele zin, als en al verbinding kreeg met het bedrijf. Door de gemeente werd een verbeterplan gevraagd, waarmee de vervoerder aam de slag ging maar dat in eerste instantie nog net tot het gewenste resultaat leidde. De plaatselijke overheid kegde vervolgens een boete op, maar op basis van een gesptrek medio juli is van een nieuwe boete afgezien.
“Het aantal klachten is afgenomen”, schijven B&W aan de raad. “Ook zien wij het stiptheidspercentage stijgen. Dit gecombineerd met de heldere communicatie naar de inwoner en de gemeente en dat de capaciteit op orde is geeft ons voldoende vertrouwen voor de toekomst.”
Verbeterd
De telefonische bereikbaarheid is volgens de gemeente verbeterd. Intussen blijft zij in wekelijks in gesprek met de vervoerder, want vooral ‘s avonds en in de weekenden is de planning en bereikbaarheid van de centrale nog wel voor verbetering vatbaar, vindt zij. “Dit wordt ook erkend door de vervoerder en hier wordt nu extra op ingezet.” Intussen blijft ook de zeer krappe arbeidsmarkt zorgelijk.
De gemeente constateert dat de vervoerde steeds vaker pro-actief contact opneemt met de inwoner en belt, bijvoorbeeld als een rit te laat dreigt te komen of als er sprake is van klachten ‘om te onderzoeken waar het fout is gegaan’.
Het aantal klachten per week ligt nu onder de tien, bij 1250 ritten. “De vervoerder is ons inziens zich bewust van haar maatschappelijke taak en wij zien dat
de vervoerder blijft werken aan verbeteringen om de dienstverlening voor onze inwoners op orde te krijgen en houden”, zeggen B&W in hun brief.