Fietsen, e-bikes en scooters in het winkelcentrum Westwijkplein zijn blijkbaar een doorn in het oog van de fractie van Goed voor Amstelveen (GVA), zo bleek woensdagavond in de gemeenteraad.
Volgens GVA-raadslid Nachson Rodrigues Pereira werken de borden met de aanduiding dat het een voetgangersgebied is niet. Ook is er volgens hem te vergeefs enige tijd gehandhaafd.
Klachten
Overigens komen er ook klachten uit de omgeving van het Stadsplein over hetzelfde. Het verschil is dat er in Westwijk volgens het GVA-raadslid bijna-ongelukken zijn gebeurd en men daarvan niets hoort omtrent het Stadsplein, wat overigens ook een voetgangersgebied is.
Maar Goed voor Amstelveen had het woensdag alleen over het Westwijkplein. Daar moet het volgens de fractie veiliger worden door maatregelen. Daar pleitten ook bewoners vorig jaar voor. En de gemeente heeft volgens Nachson Rodrigues Pereira erkend dat het veiliger kan en beloofde maatregelen. Volgens het raadslid zijn er ook te weinig parkeerplaatsen voor scooters. Wethouder Herbert Raat antwoordde dat er wel begin dit jaar maatregelen zijn genomen, zoals aanpassing van de bebording, maar kennelijk zonder het gewenste resultaat. De afdeling Handhaving van de gemeente loopt er geregeld rond, zei hij. Een er gevestigde rijwielhandelaar heeft te weinig ruimte en daarom staan er fietsen op de stoep, zei hij.
Ook ligt er volgens hem op maandagmorgen veel afval, doordat in weekeinden de prullenbakken vol raken. “Met mijn collega Berkhout overleg ik of ze vaker geleegd kunnen worden. Voor scooters is er naar zijn mening ruimte genoeg is, maar men vertikt het om een beetje te lopen, vond hij. “Het is eigenlijk afhankelijk ervan hoe mensen zich gedragen.”
Waarom wel weer deze aandacht voor het Westplein en niet voor het Stadshart, terwijl de situatie daar vergelijkbaar en zeker niet minder ernstig is? Moet men daarvoor over de juiste contacten beschikken?
In Westwijk zouden bijna-ongelukken gebeuren en in het Stadshart niet, althans volgens GVA-raadslid Nachson Rodrigues Pereira. Hoe weet hij dat? Worden bijna-ongelukken geregistreerd?
Op het voetgangersgebied Stadsplein scheuren scooters (en tegenwoordig ook even snelle Fatbikes, Speedpelecs etc) langs spelende kinderen en tussen voetgangers. Is dat niet erg genoeg om handhaafbare verbodsborden te plaatsen (zoals in andere gemeenten) en deze te handhaven?
Moeten er inderdaad eerst échte ongelukken gebeuren voordat de wet wordt gehandhaafd? Wiens kind moet daarvoor worden opgeofferd?
Volgens de wethouder Handhaving is de situatie ‘eigenlijk afhankelijk ervan hoe mensen zich gedragen’. Wat een zotte opmerking.
Net als tien jaar geleden vraag ik beleefd aan wethouder Herbert Raat (VVD):
Handhaaf alstublieft. En nu maar afwachten of hij mij hiervoor weer publiekelijk zal afbranden, net als toen.
Al tien jaar. Dan zullen er wel ontzettend veel ongelukken zijn gebeurd op het Stadsplein
Ja Johan, weet je dan niet dat het plein op het Stadshart soms glibberig is van het bloed?
Het wachten is dus op een ongeluk op het Stadsplein, maar die is in Westwijk ook nog niet gebeurd. Waarom dan toch dit artikel?
Regels en handhaving daarvan dienen om ongelukken te voorkomen, maar jullie (en wethouder Raat) denken daar kennelijk anders over.
Voor voetgangers en spelende kinderen (en hun ouders) is het onprettig dat zij zelfs in een voetgangersgebied gevaar lopen op een (bijna) ongeluk.
Wethouder Raat, Johan Bos en Els vinden de vrijheid van wetsovertreders echter belangrijker. Dat heet liberaal..