De lokale politieke partij Goed voor Amstelveen (GVA) meldt trots dat zij op plek 1 staat van de kieswijzer Luchtvaart als het gaat om Schiphol aan banden te leggen. Althans volgens het verkiezingsprogramma van de partij.  Er is een rapport verschenen over de standpunten over de standpunten over de luchthaven van alle partijen die (weer) in de gemeenteraad willen komen.

Merkwaardig is dat duurzaamheidspartij D66, die ook de wethouder Duurzaamheid leverde, op de laatste (elfde) plaats eindigt=de in het rapport, Overigens kregen ook CDA, 50 Plus, VVD en Belang van Nederland een dikke onvoldoende, Vde coalitie haalde alleen de PvdA de vijfde plaats. Op de tweede plek kwam GroenLinks. Daarna de SP (3) en de ChristenUnie (4). Het staat allemaal op https://vliegenaanbanden.nl/kieswijzer-amstelveen-22

Realistisch

Goed voor Amstelveen zegt twee realistische maatregelen voor te stellen die op korte termijn hinder van vliegverkeer en daarmee gepaard gaande vervuiling en uitstoot van Schiphol kan reduceren. ‘Zo is duidelijk te lezen wie voor de groei van de luchthaven Schiphol is, wie wel aangeeft dat grenzen bereikt zijn maar geen krimp benoemen, bij wie economie belangrijker is dan klimaatmaatregelen en waar partijen te weinig of geen standpunt innemen of het vliegverkeer willen verplaatsen naar Lelystad’. Terwijl andere partijen ook spreken over een verbod op nachtvluchten, vinden zij doorgaans dat de luchthaven niet verder moet groeien naar meer dan 500.000 vliegbewegingen per jaar. GVA heeft het in het kiesprogramma over terug dringen naar 400.000.

400.000

Goed voor Amstelveen heeft het volgende in het verkiezingsprogramma staan: “Amstelveen ligt in één van de regio’s waar de luchtkwaliteit slecht is en geluidsoverlast is toegenomen. Aangezien de economie enorm belangrijk is en gezondheid veel te weinig gewogen wordt, wil Goed voor Amstelveen een stop op alle nachtvluchten die niet nodig zijn. Als lokale partij hebben wij niet een al te grote invloed op Schiphol omdat het onder de regio valt. Daar zijn vele partijen bij betrokken. Toch zijn wij heel duidelijk in wat wij voor inwoners uit Amstelveen willen:

  • Duidelijke en eerlijke communicatie van Schiphol naar inwoners met transparante informatie over lucht- en geluidsmetingen
  • Onderzoeken voor iedereen opvraagbaar over effecten op de gezondheid
  • Terugdringen van vliegbewegingen naar 400.000
  • Een stop op alle nachtvluchten. Goed voor Amstelveen ziet graag dat er meer gebruik wordt gemaakt van (nacht)treinen ten gunste van beperking vliegverkeer en terugdringen van luchtvervuiling. Internationaal reizen zoveel als mogelijk met gebruikmaking van treinen en luchtverkeer wanneer afstanden overbrugd moeten worden.’ Terwijl de meeste andere partijen het ook over een verbod op nachtvluchten hebben, paren zij daaraan een groei van Schiphol van niet meer dan 500.000 vliegbewegingen per jaar. GVA spreekt in het kiesprogramma over terugdringen naar 400.000.

8 REACTIES

    • Behalve voor al die mensen die na lang- en hard werken met hun gezinnetje een keer met vliegtuig op vacantie willen. En dan laat ik al die business lui die het geld voor de bv Nederland verdienen nog maar even onbesproken. Kortom kortzichtigheid alom.

      • In 2008 in de toenmalige crisis hebben een heleboel handelsmaatschappijen het vliegen voor business lui tot een minimum geschrapt , bleek ook voor 90% via commerciële zoom kanalen te kunnen. Was nog goedkoper ook!
        En gut m wat zielig voor dat gezinnetje ! De kinderen kunnen zich ook uitstekend vermaken in een vakantiepark. Die kan het geen bal schelen. Of die lui die in de winter naar Egypte vliegen, ‘s avonds zuipen en overdag op het strand liggen . Laten die maar daar flink veel meer voor betalen. Maw Olaf , je bent weer schromelijk aan het overdrijven. 90% van die mensen interesseert het land en de mensen waar ze naar toe gaan geen biet. Die eten daar ook een frikandel van tante Nel en friet van Piet.

  1. O ja, de hardwerkende Nederlander die een paar keer per jaar een paar duizend km vv wil vliegen om zich daar – te koste van grondstoffen en leefmilieu – all-in vol te kunnen vreten en bezatten. Sommige kúnnen niet meer en hebben eigenlijk nooit gekund.

    #50verlorenjaren

  2. Vijftig jaar geleden kwamen de rapporten Limits to Growth (‘Grenzen aan de Groei’) van de Club van Rome en Blueprint for Survival van Engelse wetenschappers uit. Dit laatste heb ik destijds vertaald: Blauwdruk voor Overleving, uitgeverij Contact.

    Die berekeningen, wetenschap en waarschuwingen zijn in afgelopen 50 jaar te weinig ter harte genomen. Men koos voor een kortzichtige economie die gebaseerd was op (schijnbaar) onbegrensde groei en op uitputting van grondstoffen en natuur.

    Daarvoor gebruik ik op Twitter de hashtag #50verlorenjaren. Vandaar. Wordt het geen tijd dat jij ook eens aan reflectie gaat doen, Olaf.

  3. Iedereen wil zogenaamd minder luchtvaart, maar niet als ze daar zelf ook aan moeten geloven. Klinkt een beetje als dat je vegetariër wil zijn, maar niet tijdens het eten.

    Overigens meen ik begrepen te hebben dat de lokale politiek helemaal niet over Schiphol en luchtvaart gaat, maar roepen (lokale) partijen wel heel stoer allemaal dingen daarover in hun verkiezingsprogramma. Dapper hoor.

  4. Minder luchtvaart is niet meer een kwestie van willen maar van moeten. Het aantal mensen dat bewust of onbewust lijdt onder de effecten van vliegverkeer is vele malen groter dan van degenen die nu nog profiteren van de te lage prijzen van vliegreizen. Te laag, gezien de schadelijke effecten van de luchtvaart en de toekomstige schaarste van fossiele grondstoffen.

    Het is verstandig om rekening te houden met het onafwendbare, dat heeft Oekraïne ons nu wel geleerd, hoop ik. Behalve met het Rusland van Poetin hebben we ook nog te maken met het China van Xi Jinping. Veel groei zit er voor het Westen niet meer in.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.