In de media mag dan zijn stil gestaan bij het éénjarige bestaan van de Amsteltram, VVD-raadslid Arjan Gerritsen (foto) constateert dat de tram nog altijd een lawine van problemen heeft. Ook daar werd trouwens bij stil gestaan. “Het is een weinig betrouwbare dienstregeling”, vindt Gerritsen.
De VVD zegt wel blij te zijn met de vernieuwde tramverbinding en ziet het goede gebruik door reizigers. “Maar onze inwoners en andere gebruikers worden vaak met problemen als vertraging geconfronteerd”, zegt Gerritsen.
Drie procent
Het uitvalpercentage van de Amsteltram was dit jaar gemiddeld ruim 3% en daarmee vier keer hoger dan de norm, die beneden de 1% ligt. De oorzaken zijn inmiddels bekend: van storingen bij deuropeningen tot wisselstoringen als gevolg van problemen met de software. Problemen die erbij horen, maar die door de Vervoerregio genoemde ‘restpunten’ blijken taaier dan gedacht. Arjan Gerritsen: “De taaitaai hebben we inmiddels weer teruggestuurd naar Spanje. Nu is het zaak de oplossingen, afkomstig van de Spaanse leverancier van de tramstellen, zo snel mogelijk door te voeren”.
Regioraad
Hoe snel deze oplossingen gerealiseerd kunnen worden, werd volgens hem uit de berichtgeving niet duidelijk. Evenmin werd dat duidelijk nadat Arjan Gerritsen daarover vragen stelde in de Regioraad van dinsdag 14 december. Hij heeft de toezegging op zak dat hierover duidelijkheid komt bij de eerstvolgende vergadering van doe raad in januari. “Ik heb goede hoop dat er spoedig duidelijkheid komt en dat we onze schoolgaande kinderen en de werkenden onder ons, perspectief kunnen bieden. Zij moeten er op kunnen vertrouwen dat zij tijdig op de plaats van bestemming komen”, zegt hij.