De storingen die al sinds het begin van de nieuwe Amstelveenlijn tot klachten leiden van de reizigers die tot het openbaar vervoer veroordeeld zijn, is nu ook tot de gemeenteraad doorgedrongen. Althans tot de D66-factie. Raadslid Ben Idder van die fractie zegt, net als de dagelijkse gebruikers, te willen dat die bij Amsteltram 25 snel tot het verleden gaan behoren.
De tram rijdt nu bijna een jaar en het wordt tijd dat de kinderziektes verholpen worden, vindt hij. D66 Amstelveen riep het dagelijks bestuur van de Vervoerregio op de problemen snel op te lossen. Het dagelijks bestuur heeft volgens de fractie toegezegd in december duidelijkheid te geven over hoe de storingen worden opgelost.
Uitval
Een geregelde gebruiker, werkend bij KPMG, is niet te spreken over het feit dat hij geregeld urenlang, zonder adequate informatie, op de tram moet wachten. Net als veel Amstelveners. De tram rijdt tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. ‘Helaas hebben veel reizigers de afgelopen tijd te maken gehad met uitval van ritten en vertragingen omdat er storingen waren’ zeggen de Democraten eufemistisch. Kinderziektes zegt D66 wel te begrijpen, maar het geduld van de fractie is na bijna een jaar zo langzamerhand wel op.
Raadslid Ben Idder: “Betrouwbaar openbaar vervoer is heel belangrijk voor mensen die ervan afhankelijk zijn. Zij rekenen op de tram om naar het werk of school gaan. Wij vinden het ongehoord dat de problemen na bijna een jaar nog spelen.”
Omdat de verlenging van Amstelveen Westwijk naar Uithoorn Dorpscentrum is gepland voor 2024, zal tegen die tijd het aantal reizigers toenemen.
Vervoersregio
De Amstelveense gemeenteraad heeft overigens slechts beperkte bevoegdheid over Amsteltram 25. De Vervoerregio is verantwoordelijk voor al het openbaar vervoer in de regio Amsterdam Amstelland en opdrachtgever van aannemers die aan het tramspoor bouwen en onderhouden. Ook van het Gemeentelijk Vervoersbedrijf Amsterdam (GVB).
Het klopt dat Amstelveen weinig te zeggen heeft over het ov, maar het klopt ook dat Amstelveen dat in Wikipedia te boek staat als de grootste plaats zonder treinverbinding van Nederland, sinds de aanleg ( sinds 1992 of zo) van de sneltram altijd maar ja en amen heeft geroepen naar Amsterdam op dit vlak en dat de uitval erg hoog is. Daarbij zegt de gemeente te willen uitgroeien tot 125.000 inwoners, we spreken dan niet eens over de aansluiting van Uithoorn. Een goed functionerende lijn is dan onontbeerlijk en niet een derde wereld lijntje. Ik hoop dan ook dat D66 hier zich echt hard voor wil maken en dit niet roept, omdat de verkiezingen er aan komen.