Van 5 november t/m 9 januari zijn nieuwe werken van de drie genomineerde vrouwelijke kunstenaars voor de ‘Bernardine de Neeve-prijs 2021’ te zien in Museum JAN. De drie kanshebbers voor deze glasprijs zijn Jenny Ritzenhoff, Judith Roux en Nataliya Vladychko.
Bernardine de Neeve (1915-1996) was de eerste hoofdconservator kunstnijverheid in Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam en verantwoordelijk voor het verzamelbeleid. Ze had een zwak voor glaskunst en was medeoprichter van de Vereniging van ‘Vrienden van Modern Glas’. Deze vereniging riep in 1990 de ‘Bernardine de Neeve-prijs’ in het leven, als eerbetoon aan Bernardine de Neeve, om de artistieke ontwikkeling van glaskunstenaars uit Nederland en België te stimuleren.
Vernieuwend
Ook dit jaar wordt de prijs uitgereikt aan een kunstenaar met een vernieuwende en verrassende kijk op glas en die dit tevens op artistieke grondslag promoot. Glas als beeldend materiaal vormt logischerwijs een essentieel onderdeel van het gehele oeuvre. Ook let de jury op diversiteit in uitingswijze en technieken en op innovatieve wegen. De uitreiking van de prijs vindt plaats op 21 november in Museum JAN.
Jenny Ritzenhoff
Jenny Ritzenhoff (1973) groeide op in Duitsland en studeerde Architectuur en Stadsplanning. Ze koos uiteindelijk voor de kunst; in 2013 studeerde ze af op de Glasafdeling van de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam.
Ritzenhoff is gefascineerd door glas en verdiept zich in verschillende bewerkingstechnieken, waaronder glasblazen en pâte de verre (glaspasta). Ze maakt eerst maquettes van ander materiaal, die ze vervolgens vertaalt naar glas, spelend met vorm, licht en kleur. Naar eigen zeggen onderzoekt ze met haar werk ‘de invloed van het verleden op het heden, het blijven en verdwijnen, ontstaan en vervagen’.
Judith Roux
Judith Roux (1992) studeerde in 2018 af aan de Gerrit Rietveld Academie, en is daar nu tijdelijk coördinator van de beroemde Glasafdeling.
Roux gebruikt voornamelijk de zogenoemde brandertechniek, waarbij ze met een kleine brander transparante staafjes glas aan elkaar smelt in een soort trapvormen. Zo ontstaat een fragiele, poëtische structuur die in eenvoudige vormen een landschap of gebouwen kan verbeelden. Ondanks de minimalistische beeldtaal kan Roux’s werk een ruimte monumentaal vullen. Licht en transparantie spelen een grote rol.
Nataliya Vladychko
Vladychko (1977) studeerde in 1997 af aan de kunstacademie in L’viv (Oekraïne) en kwam daar in de greep van het materiaal glas. Haar afstudeerwerk maakte ze in glas-en-lood en ze specialiseerde zich later in verschillende technieken zoals brandschilderen en beheerst het ambacht optimaal.
Met haar werk interpreteert ze de natuur. Aan de hand van tekeningen bestudeert ze de ontkiemende plant, maar in glas krijgt elk model een eigen identiteit door middel van interessante kleurencombinaties en verschillende bewegingen. Door haar persoonlijke toets zijn het geen natuurmodellen, maar een verbeelding en een metafoor voor groei en ontwikkeling.