De ChristenUnie maakt zich zorgen over het toenemend aantal verkeersongevallen op rotondes, waar fietsers en scooters bij betrokken zijn. De fractie in de gemeenteraad heeft daarover schriftelijke vragen gesteld aan B&W.
“Op nieuwssites verschijnen regelmatig berichten over verkeersongevallen op rotondes”, zegt fractievoorzitter Bert de Pijper. “De afgelopen maanden vonden op rotondes door heel Amstelveen verkeersongevallen plaats.”
Kruispunten
De ChristenUnie vraagt aan het college te onderzoeken op welke wijze het aantal ongevallen op rotondes omlaag kan worden gebracht. Het college heeft een aantal jaren geleden een beleid ingezet, waarbij kruispunten met stoplichten werden vervangen door rotondes. Deze maatregel had tot doel om kruispunten veiliger te maken.
Maar heeft dat eigenlijk de verkeersveiligheid wel bevorderd, zoals de bedoeling was, wil de CU weten. Zij wil van het college horen welke maatregelen worden getroffen om rotondes veiliger maken. De fractie denkt onder meer aan een 30 kilometer zone op de toegangswegen naar de rotonde, het plaatsen van stoplichten bij de toegang er heen, éénrichtingverkeer van fietsers op de rotonde en het wegnemen van de belemmeringen van het uitzicht.
Tenslotte wil de ChristenUnie van het college weten of men bereid is om in afwachting van nader onderzoek de vervanging van kruispunten door rotondes voorlopig stop te zetten. “Wat ons betreft moet er een einde komen aan de vele ongelukken op de rotondes in Amstelveen.”, zegt Bert de Pijper.
Het is goed dat De Pijper hier aandacht aan besteedt. Op de rotondes moet je ogen aan alle kanten hebben. De snelheid van moderne (steeds vaker electrische) fietsen is enorm toegenomen en zij komen van alle kanten. Op die fietspaden rijden ook scooters, electrische bakfietsen en Biro’s. Neoliberale chaos, zoals inmiddels overal.
Amstelveen (met goedkeuring CU) eerst, over vele jaren heen, volstampen met rotondes en ovondes en dan gaan klagen? Kom op Hr. de Pijper. Graag eerst onderbouwing met getallen en statistiek.
Wat we op de ‘nieuwssites’ niet lezen, maar die voor de ChristenUnie kennelijk wel de enige informatiebron vormen, is wat de oorzaken van de ongevallen zijn. Pas als je die weet kun je eventueel aanvullende maatregelen treffen lijkt me. Echter net die vraag stelt de ChristenUnie niet. Ook niet 8 jaar geleden overigens, toen de eerste plannen er waren om de kruispunten te veranderen in rotondes. De open deur van de ChristenUnie heeft denk ik dan ook meer tot doel om niet achter te blijven bij andere partijen die de laatste tijd opeens met persberichten strooien en op de foto gaan met ‘verontruste’ bewoners.
Typisch Amstelveens om ‘verontruste burgers’ tussen aanhalingstekens te zetten. Alsof die niet bestaan of geen goede reden kunnen hebben om verontrust of verontwaardigd te zijn. Feit is dat gemeente en de heersende elite niet of slecht luisteren naar wensen en klachten van burgers.
Wat destijds niet bekend was, is dat fietsen e.d. op rotonde vanuit beide richtingen zouden komen en dat zij veel groter en sneller zouden worden. Automobilisten die een rotonde verlaten, zien ze niet in hun spiegels aankomen en onderschatten hun snelheid. Er zijn genoeg redenen voor verontrusting, lijkt me.