Er moet volgend jaar een ‘onafhankelijke’, maar wel door de gemeente betaalde, onderwijsadviseur komen, die raad geeft over passend onderwijs op basis- en middelbare scholen. Dat willen VVD en D66, maar andere fracties hebben er al mee ingestemd, zeggen de respectieve raadsleden Bas Zwart en Saloua Chaara.

Dus de gemeenteraad zal er volgende week mee akkoord gaan. In elk geval de derde coalitie partij (PvdA); de meerderheid voor het plan staat dus al vast. Zwart eb Chaara denken aan een twee jaar durende proef.

Inclusief

 Amstelveen heeft met de onderwijsadviseur, zich richtend op ouders en scholen, een landelijke primeur, zeggen Zwart en Chaara. Het is de bedoeling dat de adviseur ouders en leraren informatie en advies biedt, kan helpen bij het vinden van juiste onderwijsplekken voor kinderen en door ouders zo nodig is in te zetten voor bemiddeling. De fracties van VVD en D66 zeggen er met de onderwijsadviseur ervoor te zorgen dat scholen inclusiever worden.

Behoefte

De fracties willen dat kinderen met een extra zorg / onderwijsbehoefte meer op reguliere scholen terecht kunnen. Chaara (D66) sprak daarover eerder in de gemeenteraad en vindt, evenals Zwart, dat leerlingen nog te veel worden doorverwezen naar het speciaal onderwijs.

‘Passend onderwijs’ is volgens hen nu vaak een ‘one way ticket’ naar het gespecialiseerd onderwijs, in plaats van op reguliere scholen maatwerk te leveren. Saloua Chaara zegt veel met ouders en scholen te hebben gesproken over wat er nodig is om inclusie in het onderwijs te stimuleren. D66 hield er in maart een bijeenkomst met ouders over. “Daaruit bleek dat zij vinden dat door de wirwar van regels het kind, de ouder en de leraar soms uit het oog verloren raken”, zegt ze. Volgens haar is niet altijd duidelijk wie wat doet en missen ouders duidelijke informatie over welke onderwijs- en zorgvoorzieningen er in de regio zijn. “Ouders zeiden behoefte te hebben aan één contactpunt waar ze even binnen kunnen lopen of dat ze kunnen bellen als ze vragen hebben.”

Zij constateert dat er ook behoefte bestaat aan een onafhankelijke ondersteuner die kan bemiddelen als ouders en scholen er samen niet uitkomen. “Nu worden onafhankelijke deskundigen vaak alleen ingezet als situaties escaleren en al vastgelopen zijn. Daarom willen we experimenteren met een onafhankelijke onderwijsadviseur om ouders en leraren hierbij te helpen.”

Support in discussies

Volgens Zwart (VVD) hebben ouders een kennisachterstand over passend onderwijs. De instanties waarmee zij daarover kunnen discussiëren kennen elkaar goed en hebben onderlinge afhankelijkheden. “Als ouder sta je al snel met 1-0 achter in zo een discussie en het is niet altijd gemakkelijk een advies te begrijpen en soms om het te accepteren.”

Een onafhankelijke adviseur staat naar zijn mening los van scholen, samenwerkingsverbanden en zorginstellingen en heeft als doel te helpen de beste oplossing voor de leerling te vinden. “Wij denken hiermee ouders, leraren, scholen én vooral de kinderen te kunnen helpen sneller tot een betere oplossing te komen. De scholen en het samenwerkingsverband Amstelronde staan ook positief tegenover de onafhankelijke onderwijsadviseur. Voor hen is belangrijk dat die het Amstelveense onderwijsveld kent.”

 Primeur

Omdat veruit de meeste politieke partijen op voorhand steun uitgespraken voor het voorstel, rekenen VVD en D66 erop dat het voorstel wordt aangenomen en de functie er volgend jaar komt. Amstelveen zal straks de eerste gemeente zijn met een onafhankelijke adviesfunctionaris voor ouders en scholen. Iets trots op te zijn, vinden Chaara en Zwart.

Op de foto: Chaara (links) en Zwart

6 REACTIES

  1. Een loffelijk streven. Maar weer hoor ik weer vanuit de politiek dat er te veel kinderen naar het SO worden verwezen. Dan vraag ik mij toch af; Gaat het hier om het geld of om het kind? In het verleden is al genoeg met deze kinderen gehannest, waardoor onmogelijke situaties ontstonden voor het kind zelf, de ouders, de groep waarin het zit en de klassenleerkracht. Men komt uiteindelijk met allerlei adviezen aan bij de klassenleerkracht die het maar moet zien op te lossen, want daar kwam het wel op neer. Soms lukt dat, maar vaak ook niet. In het onderwijsveld is daar menigeen op afgebrand. Ik heb ook een paar kinderen gehad waar het niet mee lukte. Daar moet je wel tegen kunnen.
    Een oud-onderwijzer, die 40 jaar voor de klas heeft gestaan.

  2. Het gaat om het kind. Het doel is dat zoveel mogelijk kinderen naar een reguliere school in de buurt kunnen gaan. Voor Passend Onderwijs zijn via samenwerkingsverbanden budgetten beschikbaar om zo nodig kind en leerkracht te ondersteunen. Deze samenwerkingsverbanden hebben jarenlang geld opgepot, omdat zij het geld niet opkregen Dus geld zou niet het probleem mogen zijn. Zoals Frank terecht noemt zijn er wel uitdagingen van organisatorische aard.

    • Die uitdagingen van organisatorische aard zijn er al jaren, maar daar heeft men nooit een oplossing voor gevonden. Bijvoorbeeld;
      – Is er op elke school een cool down plek aanwezig, waar een kind onder toezicht even tot rust kan komen, als het allemaal even te veel wordt . ( geldt ook voor een groep en leerkracht, zodat de dagelijkse routine, niet wordt onderbroken)
      – U zegt dat er zelfs geld over is uit de pot voor deze kinderen. Kunnen hier dan geen onderwijsassistenten van aangesteld worden om deze kinderen binnen/buiten de klas te begeleiden en dat ze gevrijwaard worden van goedkope invalkracht, zoals ik genoeg heb meegemaakt, waardoor de continuïteit in de praktijk heel vaak in gevaar komt?
      – Er ook duidelijk grenzen worden gesteld wanneer het te veel wordt voor de leerkracht, zodat hij/zij niet het gevoel krijgt dat ie heeft gefaald en dat het aan zijn persoon ligt. Maw meer begrip voor de leerkracht, als het niet lukt. Onhebbelijk gedrag van een leerkracht kan ook het gevolg zijn van onmacht, vaak niet eens van niet willen of niet geschikt-zijn voor het vak.
      – Het opzetten van een orthoteek, waar materialen geleend of gekopieerd kunnen worden voor deze kinderen. Ik heb gezien dat individuele scholen soms dure handleidingen of materiaal aanschaften voor maar enkele kinderen.( zonde)
      Geachte hr. Zwart, dit zijn maar enkele losse ideetjes, maar ik denk toch dat de politiek ( of wethouder) bepaalde zaken moet afspreken. Ik denk aan de inzet van eventuele onderwijsassistenten of de inzet van bepaalde scholen /klassen in een buurt, die meer gespecialiseerd zijn in dit werk.
      Tot slot wil ik nog meegeven, dat het niet alleen om het kind gaat. Het gaat ook om de klassenleerkracht. Als die het gevoel krijgt dat ie echt back up krijgt , voelt hij zich meer zeker ,waardoor voor het kind ook een betere omgeving ontstaat.

  3. Dank voor deze interessante suggesties, maar hier kan de politiek en zeker de lokale politiek helaas maar heel weinig mee. In Nederland hebben we het meest gedecentraliseerde onderwijssysteem ter wereld. De gemeente gaat alleen over de bakstenen oftewel de gebouwen. Wat er binnen de muren gebeurt bepalen de scholen en haar besturen. Zij kunnen meer of minder investeren in klasse-assistenten en op welke scholen. Ik heb even gegoogeld op “orthotheek” en “Amstelveen” en gelukkig hebben de meeste scholen vermeld over een orthotheek te beschikken. Hoe budgetten van samenwerkingsverbanden besteed worden bepalen scholen onderling.

    Uiteindelijk gaat het toch echt om het kind, maar de kwaliteit en enthousiasme van de leerkracht zijn een belangrijke, zo niet de belangrijkste voorwaarden daarvoor.

    • Ik dank u voor uw antwoord en ik weet dat scholen erg veel zelfstandigheid hebben, maar ikzelf ben ook enige tijd onderwijsassistent geweest. Soms werd ik betaald vanuit het schoolbudget, maar soms ook uit speciale potjes die bovenschools waren. Dit was dan gericht op speciale groepen, die niet regulier waren, maar ook geen SO.
      Om even terug te komen op die orthotheek. De meeste scholen hebben wel zoiets, maar niet uitgebreid. Het betreft meestal extra oefenmateriaal ( op papier) en boeken over bijvoorbeeld licht autistische kinderen. Ik doel m.n. op extra spullen. U zou een beter beeld krijgen als u eerst eens op een SO-school gaat kijken en dan op diverse reguliere en dat in gezelschap van iemand die er echt verstand van heeft. Dan ziet u meteen het verschil. Daarom pleit ik ook voor een bovenschoolse orthotheek waar het regulier specialistische spullen in bruikleen kan krijgen.
      Uw laatste alinea is een open deur natuurlijk, wat iedereen in het onderwijs zal beamen, maar mij gaat het er om dat een leerkracht gewoon het gevoel moet krijgen dat zijn meerdere (ook in de politiek) achter hem staat en daar mankeert het nog wel eens aan. Om het maar zwart/wit te zeggen. Er wordt steeds meer op zijn bord geladen en het is nooit goed. Dat moet verdwijnen.

      • P.S wat betreffende het zelfstandige beleid van die stichtingen heeft u natuurlijk gelijk. Maar vragen stellen vanuit de politiek kan natuurlijk nooit kwaad. Niet?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.