Stichting !Woon, die in maart vorig jaar begon en zich bezighoudt met conflicten tussen huurders en verhuurders van woningen, had tot nu toe ruim 1100 contacten. De meeste daarvan waren in Groenelaan (269) gevolgd door Bankras-Kostverloren (161), Keizer Karelpark (144) en Waardhuizen (114). Betaalbaarheid na huurverhoging was volgens de stichting een probleem.
De meeste vragenstellers zijn huurders met een huur onder de € 720 per maand. Er waren bijna vijfhonderd huurders van corporatiewoningen bij, vrijwel allemaal eigendom van Eigen Haard. Van de vragenstellers kwam bijna een kwart naar de inloopspreekuren, ongeveer een zelfde deel gebruikte de telefoon en bijna de helft (45%) schreef een brief of email. Bij twee procent van hen werd een huisbezoek gebracht.
Trajecten
Overigens de diverse vormen van contact kunnen overigens andere trajecten voortkomen, zegt de stichting. De meeste klachten betroffen achterstallig onderhoud en vooral de huurprijs (55%). Verder ging het onder meer om het zoeken naar een woning (7%) en contracten (10%). Onder meer werd bij vertrek de borgsom niet altijd terug betaald. “Voor zover in de casussen een lijn valt te ontdekken, valt ons op dat zowel in de gereguleerde sociale als de geliberaliseerde huur de zorgen over de betaalbaarheid na huurverhogingen groot zijn”, meldt de stichting in een resultatenrapport over het eerste jaar. “Soms kunnen we helpen met gebruikmaking van wettelijke mogelijkheden als huurverlaging en inkomensdaling.”