Ooit heette het Bosplan. Pas veel later werd het Amsterdamse Bos, maar nu schijnt de oude naam weer actueel in verband met de toekomstplannen, waarvoor een digitale enquête is uitgeschreven via Facebook, als moderne gedeelte van de hedendaagse participatie. Er moet een toekomstvisie voor het Bos komen, vandaar. De gemeente Amsterdam is privaatrechtelijk wel eigenaar, maar publiekrechtelijk moet Amstelveen van stal worden gehaald, want het Bos ligt op haar  grondgebied. Daarom stellen de wethouders van Amsterdam en Amstelveen gezamenlijk het nieuwe ‘Bosplan’ vast.

Want omdat het aantal inwoners rondom het Bos groeit en daarmee de behoefte aan ‘groene’ recreatie wordt de druk op het Bos groter. Kennelijk willen de gemeenten dat het Bos aansluit op de wensen en behoeften van gebruikers en bezoekers. Het nieuwe bos moet het Stadsbos van de Toekomst worden, vindt en in Amsterdam. En burgers mogen over het toekomstige bos meepraten.

Experts

Hoewel: Er zijn wel al gesprekken gevoerd met allerlei experts, expertmeetings met belanghebbenden georganiseerd en er volgen in november 2019 enkele wandelingen met de boswachter, gecombineerd met rondetafelgesprekken.

Maar de digitale enquête is ook een onderdeel van de participatie. Het Bos blijkt veel bezoekers uit de Metropoolregio te trekken. Daarom richt de enquête zich primair op Amsterdammers, Amstelveners, Aalsmeerders en Badhoevedorpers en secundair op Purmerend en Haarlemmermeer. Zie ook: amsterdamsebos.nl/bosplan.

Geschiedenis

Jac. P. (Jacobus Pieter) Thijsse (1865-1945), veldbioloog en natuurbeschermer, was ooit de inspirator voor het Amsterdamse Bos. Volgens hem was het gebied ten zuiden van de Nieuwe Meer geschikt voor aanleggen van een bos. De architecten van dat in 1927 ontstane plan waren de stedenbouwkundigen Cornelis van Eesteren en Jakoba Mulder. In 1928 werd besloten tot aanleg. Het bos is aangelegd in de toenmalige Rietwijkerpolder.

Werkverschaffing

Een jaar later begonnen duizenden werkloze ongeschoolde arbeiders aan het enorme werk. werd verricht. Het werd een werkgelegenheidsproject, want de werkloosheid was in die  crisistijd groot. De werklozen (geen werk betekende geen uitkering) moesten per dag 8,5 uur aan het Bosplan werken en op zaterdagen  5,5 uur. Tot 1940 werden meer dan 200 duizend bomen en struiken geplant. Die zijn nog steeds de basis van het Amsterdamse Bos. Het ontwerp ervan werd een mix van natuurlijk parklandschap en mogelijkheden voor recreatie en ontspanning.
Het is drie keer groter dan het Central Park in New York en 22 keer groter dan het Vondelpark. Met, behalve rust en ruimte. Ook attracties als Klimpark Fun Forest, Spa Zuiver, Miniport en de Geitenboerderij. Het trekt jaarlijks zes miljoen bezoekers (tellingen 2009-2010), van wie 40% uit Amsterdam en 27% uit Amstelveen komt. Uit de regio komt verder 17% uit en zestien procent komt van elders.

7 REACTIES

  1. Als die nieuwe plannen maar geen meer evenementen inhouden. Het gaat tenslotte nog altijd om recreatie in de natuur en niet om housefestivals omzoomd met wat boompjes.

  2. “Kennelijk willen de gemeenten dat het Bos aansluit op de wensen en behoeften van gebruikers en bezoekers.”

    Diezelfde gemeenten hebben de bushaltes bij de Veranda opgeheven. Dat was een ideaal startpunt voor wandelingen door een bijzonder deel van het Amsterdamse Bos met na afloop een heerlijke lunch of diner in de beste horecazaak in die omgeving.

    De horeca in het Bos is onvoldoende in kwantiteit en kwaliteit. Ik hoop die teleurstellende situatie ingrijpend zal verbeteren.

    Nog een grote wens van deze bewoner: Zet aan de kop van de Bosbaan één of twee iconische hoge gebouwen neer, met appartementen en diverse horecazaken met terrassen met het mooiste uitzicht op de ondergaande zon boven het Bos en het water van de Bosbaan. Dat wordt dan de mooiste plek van Amsterdam. Yes!

    • Nou Robert een hoog iconisch gebouw op de kop van de Bosbaan gaat het bijna zeker niet worden.
      Die locatie ligt ruim binnen wat genoemd wordt de obstakelvlakken van landingsbaan 27 op Schiphol in de volksmond (tegenwoordig ten onrechte overigens) ook wel de Bulderbaan genoemd.
      Dit betekent dat uit nadere berekeningen zeer waarschijnlijk zal blijken dat hoge flatgebouwen op die locatie in relatie tot het landend verkeer op baan 27 niet zal zijn toegestaan.
      Ik vrees dat je een andere plek voor toekomstige bewoning moet zoeken.

    • Olaf, je hebt gelijk, maar misschien is een iets minder hoog gebouw wel mogelijk. Aan de Nijenrodeweg, in het verlengde van de Bosbaan, staan gebouwen van 12 verdiepingen hoog en het VU Medisch Centrum is ook best hoog.

      Het gaat mij erom dat op die prachtige plek aan de kop van de Bosbaan twee onooglijke misbaksels staan die geen recht doen aan die unieke locatie. Het uitzicht op de Bosbaan, het Bos en de ondergaande zon is schitterend.

  3. En daarom vindt App dat boslandschap maar moet worden verpest door hoogbouw en dat er meer horeca moet komen komen. Misschien is het de hr. App nog niet opgevallen, maar vreetschuren zijn toch iets anders als natuur. Voor dat eerste kan hij beter in het Stadshart zijn, maar ja we zij nu eenmaal gewend dat App alles afpast bij zichzelf.

    • Waarom meteen weer zo persoonlijk, Kees? Jouw reactie toont de manier en het niveau waarop openbare discussies plaatsvinden. Geschimp en gescheld draagt niets bij aan constructieve opinievorming.

  4. Hoge gebouwen hoeven niet lelijk te zijn en restaurants hoeven geen vrees huren te zijn.

    Aan de kop van de Bosbaan is een enorm parkeerterrein en er staan twee lelijke gebouwen. Aan die situatie valt niets te verpesten. Integendeel: Maak er iets moois van waarvan meer mensen plezier kunnen hebben.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.