Een specifiek op de doelgroep gericht internationaal Engelstalig medium overhandigde Mitchell Stroebel dinsdagavond in het totaal vernieuwde café-restaurant van P60 aan wethouder Floor Gordon. Het was een voor jongeren bestemde kaart boordevol hotspots in Amstelveen en omgeving.
Maar bij die papieren ‘free map for young travellers’ blijft het niet. Jongeren kunnen er voor ook op sociale media terecht. Het is een uitgave in het kader van het in Brussel gevestigde Use It, ooit geboren in Oslo en toeristische informatie in bijna 40 Europese steden bevattend (www.use-it.travel).
Keuze
Het viel niet mee een keuze te maken, vertelde Stroebel, die werd bijgestaan door Aura van Vliet, Gerard Lohuis (directeur P60) en designer Antoine Julien. Bij de café’s vindt men bijvoorbeeld onder andere The Pub aan de Lindenlaan, Ill Caffé in Uilenstede, Het Wapen in de Dorpsstraat, De Manen in Bovenkerk en Anno 1890 op de grens met Amsterdam, alsmede De Vrije Handel in Ouderkerk. Om maar wat te noemen. Maar ook de Winekitchen at Sea in de voormalige Bajes prijkt er in. Over die laatste hebben de makers wel getwijfeld, vertrouwde Stroebel degenen die de presentatie bijwoonden (onder wie een handjevol raadsleden) toe. Ja, de prijzen (die er bij staan trouwens) liggen er boven wat een jongere doorgaans kan uitgeven, maar de kwaliteit is hoog en de groep vond blijkbaar dat er ook een visrestaurant in moest.
Kaas
Natuurlijk staan alle bezienswaardigheden er in, van Kaas- en Klompenmakerij ‘Klara Maria’ tot heemparken, van winkelcentrum Stadshart tot Wester-Amstel en van wijngaard De Amstel tot Amsterdamse Bos. En heel veel meer. Er wordt ook stil gestaan bij de geschiedenis van Amstelveen en bescheiden uitgelegd hoe men iets in het Nederlands zegt. Wat transport betreft gaat het over Schiphol en openbaar vervoer, ook naar andere steden, zoals Zandvoort, Noordwijk en Den Haag. En niet te vergeten naar de Arena in Amsterdam.
P60
De Amstelveense Use It is een initiatief en uitgave van P60. Waarschijnlijk aanzienlijk goedkoper gemaakt en met meer impact (ook naar het buitenland) dan de gebruikelijke ontwikkelingen op het gebied van wat citymarketing heet. Ook in de uitingen voor jongeren staat het Oude Dorp als centrum van horeca. “Wij zijn een jaar geleden begonnen deze map te maken en er eigenlijk blind ingedoken”, zei Lohuis. “Het is verrassend moeilijk iets in de eigen stad te vinden, want Amstelveen is zo bekend voor ons geworden dat wij veel niet eens meer zien.” Het is op jongeren van 18 tot 25 jaar gerichte citymarketing. Over de Annakerk, waar de Naeckte Brouwers huizen, staat bijvoorbeeld ‘to church for beers’. De gemeente steunt het initiatief.
Smartphone
“We werken er allemaal hard aan om onze steden zo snel mogelijk in de smartphone app te krijgen”, staat er op de website. Daar staat ook dat Use It niet commercieel is (niemand betaald om op de kaarten ogenomen te worden) en geen marketingonzin bevat. De kaart gaat naar de lokale hotels, hoewel de jongeren op die Use It zich richt nou niet bepaald het publiek vormen voor 5-sterrenhotels en luxe diners. “Het gaat over het leven en de ziel van de stad.”
De uitgave bestaat al sinds 1971, is dus ontstaan in de hippietijd als low-budget informatie. In 2008 werd de internationale organisatie opgericht om meer jongeren te helpen bij het maken van eigen stadsplattegronden. Zo’n plattegrond ligt en nu voor Amstelveen en omgeving.
Voor het leven en de ziel van de stad moet je zijn in de plaatselijke kroegen, zoals 1890, the Pub en het Wapen . Hier vind je een doorsnee van de Amstelvener . Van de bejaarde die hier zijn dagelijkse neut komt nuttigen tot de 18 jarige die hier zijn eerste pilsje mag komen drinken. Ook zijn hier alle maatschappelijke lagen vertegenwoordigd . Van de bouwvakker die gezellig zit te kletsen met de computeranalist. Van de expat die hier een pijltje gooit met met de Engelse construction worker. Alles loopt door elkaar in goede harmonie. Een dolletje is toegestaan, maar het moet wel leuk blijven, want wat betreft is het personeel onverbiddelijk.
“Openbaar vervoer, ook naar andere steden, zoals Zandvoort, Noordwijk en Den Haag.” Wat een wonderlijk rijtje. Amsterdam, Utrecht, Haarlem en Leiden hadden daarin meer voor de hand gelegen.
“Niemand is betaald om op de kaarten ogenomen te worden.” Hoe komt Winekitchen at Sea dan toch aan zijn vermelding als café?
Staat er bij. Ook de prijzen. Soms hebben zelfs jongeren geld over om € 30 voor een vismaaltijd over of kunnen zij dat.
Ik denk dat die met een lantaarntje te zoeken zijn . Meestal zitten ze enkel in de bediening. 😂
In een café?