Na een ingrijpende verbouwing is het pand van BDO Accountants aan Krijgsman voor de komende tien jaar aangepast aan de bedrijfsprocessen. Dat vertelde Erwin van der Rijt vorige week aan leden van de Ondernemersvereniging Amstelveen (OA), die er om bezoek waren om zowel het gerestaureerde gebouw als de werkwijze van BDO beter te leren kennen. De verbouwing is overigens nog niet helemaal klaar.
De onderneming heeft 5500 vierkante meter van het grotere gebouw in gebruik. “Wij wilden meer licht naar binnen hebben”, zei Van der Rijt, doe overigens ook penningmeester van de OA is. Dat licht was maar één van de redenen. BDO denkt er ook effectiever te kunnen werken. +
MKB
BDO werkt veel voor lokale ondernemers en richt zich vooral op de advisering van het MKB. In Amstelveen zijn 300 medewerkers aan de slag, maar in Nederland in totaal 2500 op 19 vestigingen. Daarnaast is BDO groot in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf houdt zich sterk bezig met het verbeterpotentieel van ondernemingen. Dat wil zeggen met o.a. hun strategie, innovatie, wetten, personele organisatie, inkoop en logistiek, marketing en automatisering. Op advisering daarover ligt de nadruk. BDO doet niet de controle van die bedrijven, maar verleent wel fiscale diensten. In die zin wijkt het dus af van veel andere accountantsbureaus. Van der Rijt is zelf sinds 2012 aandeelhouder.
Plan
Hij stelde vast dat er bij veel bedrijven helemaal geen businessplan bestaat en het dus min of meer de richting naar de toekomst mist. De waarde van een onderneming is niet hetzelfde als de prijs op de markt (“die is wat de gek er voor geeft”). Maar het is voor ondernemers wel belangrijk te weten wat hun bedrijf in wezen waard is. Dat is maar een van de berekeningen waarbij BDO helpt. Het bureau bemoeit zich ook desgewenst met het management van een bedrijf, de organisatie, de financiële huishouding en de fiscale en juridische structuren.
Leegloop?
Een vraag is ook of er na verkoop van een onderneming geen leegloop van het personeel ontstaat, waardoor het in feite minder waard zou kunnen worden. Over de winstpotentie zijn ondernemers vaak veel te optimistisch, waardoor een financieringsprobleem kan ontstaan, zei Van der Rijt.
Innovatie
Een verhaal apart is kennelijk de innovatie. Die moet geborgd zijn in een organisatie. Dat is zijn doorgaans niet. “Dan is dat een zaak van vrije uurtjes”, waarschuwde hij. “Voor het MKB ligt daar een grote en lastige uitdaging.” Intussen heeft men de laatste decennia het bedrijfsleven en de maatschappij wel zien veranderen van een handmatig naar een vooral digitaal landschap. Die digitale transformatie en de daarmee gepaard gaande systemen heeft invloed op de bedrijfsviering gehad.
Kosten
Nog een advies dat de verzamelde ondernemers meekregen: Weet wat u product of dienst kost. In de praktijk blijkt dat voor velen die productiekosten niet duidelijk zijn. Net als het antwoord op de vraag of de klanten eigenlijk wel tevreden zijn over alles wat wordt geboden. En de medewerkers. Van der Rijt: “Klanten zijn de beste ambassadeurs en die leveren weer nieuwe klanten op.”