Zoals al eerder gemeld blijkt ook uit recente informatie dat Amstelveen een der ongezondste gemeenten van Nederland is. Daar maken de coalitie (VVD, D66 en PvdA) en oppositiepartij CDA zich nu zorgen om. De partijen hebben er schriftelijke vragen over gesteld en willen bij de ministeries van Volksgezondheid en Infrastructuur en Milieu de ernst van de situatie wordt geventileerd er op extra maatregelen aangedrongen. Oorzaak van de ellende zijn Schiphol en snelwegen.
Overigens was de ongezonde status van de stad door het nabij gelegen Schiphol allang bij velen bekend, maar de vragenstellers baseren zich nu op berichtgeving van RTL nieuws van vrijdag, die gegrond was op informatie van RIVM gegevens en onderzoeken van de Gezondheidsraad. Daardoor werd volgens de vier partijen bevestigd, wat veel inwoners van Amstelveen allang dachten.
Niet gaan wonen
โDe ons omringende snelwegen en Schiphol worden in het rapport
genoemd als de grootste boosdoeners en vervuilersโ, melden de vier aan B&W. ย โNaast de gifstoffen is ook het hoge basis geluidsniveau schadelijk voor de gezondheid. De kans op hart- en vaatziektes is als gevolg hiervan aanzienlijk verhoogd. Een van de schrijvers van het rapport zegt dat het niet aan te raden is om in de Amsterdamse metropoolregio te (gaan) wonen.โ
Schone lucht
De gezondheid van de inwoners van Amstelveen is in het geding, is nu kennelijk ook tot de coalitie doorgedrongen. ย Behalve om extra maatregelen van de ministeries vragen de vier aan B&W de uitkomsten van het RIVM-rapport mee te nemen in het lopende overleg met Schiphol. โHet recht op schone lucht en een gezonde leefomgeving is in Amstelveen op allerlei manieren ernstig in het gedingโ, constateren de vragenstellers. Zij wijzen er op dat professor van Schayck
(MCM) stelt dat het wonen in deze regio betekent dat men per dag de gifstoffen van ongeveer 5 รก 10 sigaretten binnenkrijgt. Overigens ontkennen de partijen niet het belang van reizen en transport. โMaar als dat ten koste gaat van onze gezondheid dan streven wij ons doel van zo lang mogelijk gezond leven volledig voorbij.โ
De woordvoerders van de vier partijen zijn: VVD-burgerraadslid Jet Smit, alsmede de raadsleden, Stephanie Schilder (D66), ย Arnout van den Bosch (PvdA) Pier Rienks (CDA).
En Amstelveen wil in de toekomst nog wel naar 125.000 inwoners gaan. ๐๐๐๐
Het is natuurlijk tragisch (zeg maar schandelijk) dat dit rapport nodig was om de Amstelveense bestuurders en politici te doen beseffen wat de meeste inwoners natuurlijk al lang wisten. Nรณg erger is het natuurlijk dat met deze kennis vrijwel niets zal gebeuren.
Schiphol ‘moet’ immers groeien omdat media en reisorganisaties goedkope vliegreizen zullen blijven propageren zolang vliegen niet wordt belast voor de schade die het aanricht bij mensen, natuur en klimaat. En de A9 krijgt gewoon zijn brede open verkeersgoot dwars door het centrum van onze woonplaats. Ook de steeds drukkere doorgaande wegen door Amstelveen en de rijkswegen A2 en de A4 zullen blijven bijdragen aan de luchtvervuiling in onze woonomgeving.
10 Juli j.l. dienden BbA, GL , SP, SBA en CU al de motie โ gezonde lucht in Amstelveen โ in. Ook naar aanleiding van bevindingen van het RIVM. Raadsbreed aangenomen, college moet in Q4 de raad informeren over de acties die zij naar aanleiding van de motie heeft ondernomen.
De zorg om de gezondheid van de Amstelveners wordt dus gelukkig raadsbreed beleefd en beperkt zich niet alleen tot vragen van de coalitie en CDA
Er kunnen geen acties meer voor schonere lucht worden genomen want het – raadsbreed gesteunde – beleid van de afgelopen jaren was juist gericht om mรฉรฉr doorgaand autoverkeer door Amstelveen. Dit kan niet meer ongedaan worden gemaakt.
Schiphol wordt heus niet schoner als het aan de VVD-minister ligt. Iedere verbetering van lucht en geluid zal teniet gedaan worden door de door de liberalen gewenste groei met 40.000 vluchten per jaar.
En hier dan een heel ander verhaal.
https://tpook.nl/2019/09/07/hoe-vuil-is-nederland-echt-hoort-de-randstad-bij-vuilste-gebieden-van-europa-rtl-nieuws/?utm_source=tpo&utm_medium=rsswidget&utm_campaign=artikelkop
“Binnen het kader van dalende uitstoot voor vrijwel alle genoemde stoffen (m.u.v. CO2) en de aangescherpte (EU) normen, kan de Randstad best een van de smerigste zijn,” staat in het door Pim aangehaalde artikel.
Fijnstof PM10 is inderdaad minder geworden maar PM2,5 niet en dat dringt juist dieper in de ademhalingsorganen.
Zolang er steeds meer benzine, diesel en kerosine wordt verbrand door auto’s en vliegtuigen en er steeds meer wielen slijten op het asfalt van de autowegen, zal de luchtvervuiling niet afnemen.
En laten we niet de vulkaan uitbarstingen, zandstormen en andere natuurlijke stoffen vergeten, die App voor het gemak maar even vergeet.
De door menselijke activiteiten uitgestoten stoffen komen extra bij de stofdeeltjes die door natuurlijke oorzaken in de atmosfeer komen. De kleinste stofdeeltjes PM2,5 die worden uitgestoten door verbrandingsmotoren en -apparaten komen terecht in de directe woonomgeving. Zij zijn zodoende (รฉn door hun samenstelling) schadelijker dan woestijnstof en vulkaanstof van elders.