Om niet aan eigen succes ten onder te gaan zijn nieuwe mensen, alsmede organisatorische en financiële draagkracht nodig voor het Festival ‘Jazz in het Dorp’, dat jaarlijks in het Oude Dorp wordt gehouden. Die boodschap kwam van voorzitter van de organiserende stichting en directeur van het evenement Sander Mager, donderdag tijdens de bijeenkomst in het pas in het in Du Monde van naam veranderde Grand Café Oude Dorp. Hij dankte daar alle vrijwilligers, die ook zelf met ideeën mochten komen voor de projectorganisatie. En qua dankbaarheid deed burgemeester Tjapko Poppens er namens het gemeentebestuur nog een schepje bovenop.

“Ik wil jullie hartelijk danken”, zei hij tegen de vrijwilligers. Maar hij kon na de speech van Mager niet anders dan concluderen: ‘Genoeg is genoeg.’

Veel podia

Daarmee wil hij noch de stichting allerminst een streep onder het jaarlijks vele podia beslaande festival zetten. Elk jaar is het grootser en mooier dan het vorige. Het zevende in successie wordt gehouden op 23 augustus 2020, de verjaardag van Mager overigens, maar dat was niet de reden. “We houden het altijd op de eerste zondag nadat de scholen weer zijn begonnen”, zei hij. Maar volgens hem heeft het groeiende evenement, voornamelijk het werk van vrijwilligers, dit jaar bewezen dat het op veel fronten maar net goed afliep. Heel veel is goed gegaan, maar er waren ook spannende momenten en er werd blijkbaar veel gevraagd van het improvisatievermogen van het uit tien mensen bestaande organisatieteam.

Niet weg te denken

Elk jaar wordt het festival mooier, zei Mager. “Het  is niet meer weg te denken uit Amstelveen.” Maar ook omvangrijker, waardoor de grenzen van de groei – ook financieel – voor een vrijwilligersorganisatie in zicht komen. Er is wat dat betreft een verschil in communicatie naar buiten en intern. Voor de editie van dit jaar, de zesde, zijn al externe specialisten ingehuurd. En misschien zijn die op meer terreinen nodig bij die van volgend jaar. Dat brengt kosten met zich mee. “Wij zitten tegen onze financiële grenzen aan. De uitdaging is nieuwe mensen erbij te halen, zowel vrijwilligers als sponsors”, zei Mager. Overigens zijn er al veel sponsorende partijen; zij nemen bijvoorbeeld een naar hen genoemd podium voor hun rekening. Maar financieel en qua menskracht dreigt het festival nu in een kramp te komen. “Wij staan als bestuur voor een volgende fase”, wist hij. Een zorg voor de organisatie is dat programmeur Jurgen van der Heiden, die ook voor de grafische ontwerpen zorgde, wegens drukke werkzaamheden elders opstapt. En wat is een jazzfestival zonder goed programma?

Leuk

Het uit tien personen bestaande organisatieteam vraagt zich af of er toch niet een professionele producer moet komen. Maar dat brengt weer financiële lasten mee. Voor het einde van het jaar denken Mager en zijn twee andere bestuursleden daaruit te zijn. De inhuur van een producer is voor de vrijwilligersorganisatie niet de eerste keus (“je moet het vooral ook leuk hebben met elkaar”), maar mogelijk is er niet aan te ontkomen. En financieel is de rek er een beetje uit, zei Mager, die veel aandacht aan fondsenwerving wil besteden. Ook over geld zei hij dat bij het jongste festival vrijwilliger Kees Koot zo ongeveer in zijn eentje het cash management en de rest van de financiële zaken regelde.

Borreltafel

Eigenlijk is het festival ooit aan een borreltafel geboren. Daaraan herinnerde de burgemeester nog even, die ten tijde van het evenement van dit jaar pas een week in Amstelveen woonde. “Er ontstaan veel initiatieven zo, maar ook na die borrel iets te gaan doen, is iets anders. Dat hebben jullie gedaan en daar wil ik graag mijn dank voor uitspreken”, zei hij. Poppens was zelf ooit road manager in de muziek.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.