De oude wens Amstelveen een eigen aansluiting op het NS-spoor te geven is woensdag weer eens benadrukt door D66 in de gemeenteraad. Fractievoorzitter Harmen van der Steenhoven had het over een treinstation voor Amstelveen-Zuid en zei opnieuw dat de stad een der grootsten van het land is zonder aansluiting op een spoorwegnet.
Er komen de komende jaren dertig stations bij, maakte Pro Rail bekend en daarom is het de tijd er ook een voor Amstelveen te claimen. De gemeente wordt er door beter bereikbaar, vind hij. Die bereikbaar is volgens hem toch al een zaak waarvoor Amstelveen zich in de regio harder moet maken.
Regels
Van der Steenhoven liet blijken weinig op te hebben met wat hij de regelzucht van Amsterdam noemde. โSommige regeltjes zijn daar ongetwijfeld goed bedoeld, maar laten we ons in Amstelveen matigen in regelgeving.โ
Hij constateerde dat ook de honderden woningen die nu op het terrein van het voormalige HP-hoofdkantoor aan de Startbaan verrijzen geen einde maken aan de ellenlange wachtlijsten. En volgens hem zou het beleid op het gebied van duurzaamheid, dat de gemeente voert, alle inwoners moeten verbinden.
Op het eerste gezicht lijkt dit wel een aardig idee, maar dan had men het op zijn minst al 60 jaar geleden moeten doen. Nu hebben we geen plaats meer voor een station en een spoorlijn of moet het weinige groene buitengebied dat we nog hebben nog verder versnipperd worden. Trouwens als de sneltram klaar is hebben we een goede verbinding met station Zuid en de snelle ,frequente verbinding met de bus naar station Bijlmer en Schiphol heeft men vanuit vele wijken wegbezuinigd, waar indertijd ook Dโ66 verantwoordelijk voor was. En nu stelt de hr. Steenhoven dit voor. Een spoor + station wat tenminste toch wel een miljardje kost. We zullen het er maar op houden dat Dโ66 zich wat wil profileren tov de VVD, want de laatste tijd is hun inbreng in het lokale bestuur toch wat verbleekt. ๐๐
Misschien kan Dโ66 beter gaan inzetten op betaalbare woningen. Dan krijgt deze partij heel wat meer Amstelveners mee, denk ik.
D66 had dit goede idee moeten inbrengen toen de A9 verbreed dreigde te worden tbv een betere verbinding van Almere met Schiphol en de Randstad.
Toen had men op aandrang van Amstelveen moeten kiezen voor de aanleg van een railverbinding. Gemiste kans.
Dankzij de VVD komt er nu een brede open verkeersgoot dwars door het midden van onze woonplaats, typisch een ouderwetse, niet-duurzame ‘oplossing’ voor het probleem van gisteren, niet van morgen.
Goed plan van D66. D66 wil verbinden in tijden van populisme, wat kan daar tegen zijn?
Toch erg benieuwd hoe Harmen van der Steenhoven dat ruimtelijk voor zich ziet en wil financieren?
Iets roepen is een ding, een doordacht idee hebben is iets anders.
Als je naar de spoorkaart van de NS/Prorail kijkt, wil Harmen van der Steenhoven dan van Schiphol de hele A4 en A9 openbreken en dan een treinverbinding naar Amsterdam Zuid Oost brengen?
Of via de N201?
Utopieplan vrees ik. Het treinennet is zo aangelegd dat wil je niet hele steden overhoop halen en tientallen miljarden aan kosten maken zoies kan doen.
Luchtballon die wel heel makkelijk door te prikken is, om het eigen falen met betrekking tot de Amstelveenlijn en het schrappen van rechtstreekse (metro)verbinding naar centraal station te verbloemen. En ook te verbloemen dat de overstap op Amsterdam Zuid waardeloos is.
Correct
We hebben toch al de Amstelveenlijn, die mogelijk ook nog doorgetrokken wordt naar Uithoorn? Wat voegt een treinverbinding toe en hoe zou je die in vredesnaam infrastructureel moeten inpassen? Wat zijn de kosten? Klinkt mij allemaal meer als een opwelling dan een ‘plan’.. Beetje jammer dat er niet op doorgevraagd is tijdens de raadsvergadering.
Bij het verbreden van autowegen wordt nooit gevraagd naar de kosten. Daar is altijd (te veel) geld voor.
Tussen Almere en Schiphol (Randstad) had een (light)railverbinding moeten komen ipv een nรณg bredere rijksweg. Die had in Amstelveen onder de grond gekund, samen met de A9.