Maaike Veeningen

Het door onderwijswethouder Maaike Veeningen (D66) en in een zogenoemde ‘agenda’ vastgelegde beleid heet een duidelijke verbetering op dat gebied laten zien. Dat wil zij als vertegenwoordigster van de zich onderwijspartij noemende Democraten aan de vooravond van de verkiezingen wel even kwijt. De gemeente stelde de agenda op in samenspraak met het onderwijsveld en bedrijfsleven.

Volgens de wethouder waren de aansluiting bij onderwijs-arbeidsmarkt, taalontwikkeling en talentontwikkeling de belangrijkste elementen ervan. En op al die punten is het onderwijs verbeterd, zegt Veeningen. “Om de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt te verbeteren worden bedrijventours en inspiratiebijeenkomsten (Amstelveen Ontvangt) voor leerlingen georganiseerd, de laaggeletterdheid heeft met het Taalhuis en een aantal nieuwe taalpunten een goede impuls gekregen, de nieuwkomersklassen zijn uitgebreid en er gaan talentvolle leerlingen naar de kopklas.”

Overigens blijkt het onderwijs met vacatures te kampen, die niet vervuld kunnen worden wegens gebrek aan woningen voor (de portemonnee van) leerkrachten. Maar op het gebied van aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt wordt volgens Veeningen veel bereikt. “Diverse activiteiten dragen bij aan een sluitende onderwijsketen en zijn gericht op de aansluiting van het primair onderwijs op het voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs”, zegt ze.

En volgens haar sluit het onderwijs ook aan op de arbeidsmarkt er is er voldoende internationaal onderwijs. “Het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs ontwikkelen steeds meer gezamenlijke programma’s, ook met het bedrijfsleven. Hierdoor ontstaat een doorgaande ontwikkelingslijn. Docenten uit het voorgezet onderwijs geven bijvoorbeeld gastlessen in de bovenbouw van het basisonderwijs”, juicht de wethouder.

 Taalonderricht

Voor verschillende doelgroepen is er aanvullend aanbod gericht op taalontwikkeling, zegt ze verder. Daarvan profiteren zowel kinderen in de voorschoolse periode als nieuwkomers die de Nederlandse taal nog moeten leren. Ook wijst zij de ondersteuning voor laaggeletterde inwoners om hun taalvaardigheid te verbeteren.

Via subsidies kunnen scholen een bijdrage krijgen voor activiteiten op het gebied van ‘21st century skills’, ICT- en (sociale) mediavaardigheden en stimuleren talentontwikkeling. “Het Amstelveense onderwijs is nu technisch bij de tijd en vervult inmiddels op bepaalde terreinen zelfs een voorbeeldrol”, meldt de D66-wethouder.

2 REACTIES

  1. Het is allemaal wel juichen wat deze wethouder doet. Bij dat Taalhuis valt nog heel wat te verbeteren, zoals uitstraling naar de buurtcentra. Hier krijg je totaal geen ondersteuning bij. Er wordt geen verklaring van goed gedrag gevraagd, verzekerd?, reisonkosten nooit van gehoord, evaluatie? Expats kunnen voor minima en statushouders gaan , geen regels.
    Men profs van het Taalhuis werken strikt vanuit het Stadshart. Kortom dit passieve beleid is eigenlijk geen beleid.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here