Met zogenaamde feedbackzuilen introduceerde de bibliotheek aan het Stadsplein een nieuwe vorm van klantonderzoek. Bezoekers kunnen voortaan direct vertellen wat zij goed en minder goed aan het bezoek vonden.
“Met de jaarlijks toenemende aantallen bezoekers wordt het voor ons steeds belangrijker goed te luisteren naar hun wensen,” zegt marketingmedewerker Auke van der Meer. “Vorig jaar hadden we in Amstelveen een half miljoen bezoekers. Mensen van alle leeftijden, die hier komen voor taal- en computercursussen, voorleessessies, lezingen, inloopspreekuren, om samen te werken of studeren. Maar ook gewoon voor de krant of een boek. Dit is een plek waar je je thuis voelt en waar je nieuwe inspiratie op doet. Wij doen ons uiterste best ervoor te zorgen dat iedereen hier met plezier komt.”
On the spot
De feedbackzuilen zijn door het Amstelveense bedrijf Market Vision ontwikkeld. De Bibliotheek meet ‘live’ de ervaringen van de bezoekers over bijvoorbeeld de werking van de WiFi, het gemak van de selfserviceapparatuur, de beschikbaarheid van werkplekken en de kwaliteit van de activiteiten. De vragen zijn door middel van smileys te beantwoorden. Dat maakt het invullen leuk en gemakkelijk. De verzamelende informatie levert direct verbeterpunten op voor de dienstverlening.
Als de proef geslaagd is worden de feedbackzuilen ook geplaatst in de vestigingen in Westwijk, Aalsmeer en Uithoorn. Zo kan de klantervaring in de vestigingen ook met elkaar vergeleken worden.
Foto: amstelveenweb.com