Omdat Amstelveen graag wat toeristen van Amsterdam overneemt, maar ook voor de recreatie van ingezetenen, hebben B&W nu een visie ‘Toerisme en Recreatie’ opgesteld. Die ligt tot 20 mei ter inzage op her raadhuis (balie bouwen), maar men kan het concept ook inzien via www.amstelveen.nl/ondernemen/publicatie/economisch-beleid_inspraak-visie-toerisme-en-recreatie.
De toeristische en (sport-) recreatieve sector in de regio groeit snel, is de redenering. Het (zakelijk) toerisme groeit sneller dan de economie en de helft van de vrijetijdsbesteding van bewoners vindt plaats binnen de gemeente. De invloed van ‘bewust leven’ groeit met meer nadruk op sport, gezondheid, duurzaamheid en local. Al die aspecten worden genoemd in de visie.
Groen
Hoofddoelstelling van de visie is dat Amstelveen aantrekkelijk blijft om te wonen en te werken en het nog aantrekkelijker wordt te recreëren en de stad te bezoeken. De focus ligt op het versterken van de positionering van Amstelveen vanuit vijf zogenoemde kernwaarden, die volgens B&W versterkt moeten worden. Dat zijn onder meer groen (heemparken), cultuur, recreatie, internationaal karakter en ondernemerschap. Hun visie is bedoeld om richting te geven aan toekomstige ontwikkelingen.
Onderscheidend
Amstelveen onderscheidt zich op toeristisch en recreatief gebied in de regio met het kwalitatief hoogwaardige winkelgebied in het Stadshart, de heemparken, het Amsterdamse Bos, de Amstel, de musea, de internationale mix van culturen en de gunstige ligging ten opzichte van Amsterdam en luchthaven Schiphol, zegt de gemeente.
Lokale belanghebbenden uit de toeristische en recreatieve sector zijn volgens haar betrokken bij het opstellen van de Visie Toerisme en Recreatie. Zij gebruikt de visie voor de verdere uitwerking van de Uitvoeringsagenda Toerisme en Recreatie. Samen met het nog op te stellen Promotieplan dient dat om verder uit te werken op welke wijze de recreant en toerist in Amstelveen worden benaderd en bediend.