Over het nieuwe ontwerp bestemmingsplan voor de A9 is er woensdag 3 oktober in het documentatiecentrum Inzicht aan het Stadsplein een informatieavond. Het is een inloopavond waar men van 19.00 tot 21.00 uur terecht kan. Tegen het plan kan men bezwaar maken. Het ligt van 14 september tot en met 25 oktober ter inzage bij de Balie Bouwen van het raadhuis en bij Amstelveen Inzicht. Digitaal is het ontwerpbestemmingsplan te raadplegen via o.a. http://ro0362.ropubliceer.nl en www.amstelveen.nl/a9.

´Zienswijze´ heet zo´n klacht eufemistisch. Die wordt doorgaans door de gemeente genegeerd en verandert weinig of niets aan het bestaande plan. Overigens pleiten bewoners van de Meander nog steeds voor een totale overdekking van de komende verbrede A9, in plaats van de nu bedachte gedeeltelijke overkappingen. Vorige week diende daarover een zitting van de Raad van State, aangespannen door drie partijen onder wie de Meanderbewoners en de ondernemers in het Stadshart. Het wachten is op de uitspraak.

Duurzaam

Volgens wethouder Floor Gordon van Ruimtelijke Ordening

Floortje Gordon

en duurzaamheid worden met het nieuwe bestemmingsplan aanpassingen aan de A9 binnen de stadsgrenzen mogelijk gemaakt. “Het gaat om de verbreding van de A9 en het maken van drie overkappingen. Ter hoogte van het Oude Dorp, het Stadshart en Meander. Ook is er in het ontwerpbestemmingsplan dat nu voorligt ruimte om een zonnepanelenveld ter hoogte van bedrijventerrein Krijgsman (waar o.a. Esprit is gevestigd) te maken op het talud aan de zuidzijde van de A9.”

Tracébesluit

Het ontwerpbestemmingsplan dat B en W nu ter inzage leggen, was nodig overeenstemming met het veranderde zogenoemde Tracébesluit. De uitspraak van de Raad van State wordt volgens de gemeente verwacht voor 1 december. Om geen tijd te verliezen wordt nu reeds de procedure voor het ontwerpbestemmingsplan gestart waarbij de uitspraak van de RvS zo nodig naar de mening van de gemeente ingepast kan worden in het ontwerpbestemmingsplan.

Inpassing

Herbert Raat

“In het bestemmingsplan leggen we extra maatregelen vast om de inpassing van de A9 in Amstelveen te verbeteren”, zegt wethouder Herbert Raat, die de A9 in zijn portefeuille heeft.   Hij legt uit dat door het nieuwe bestemmingsplan de overkapping van de Meander kan worden verbreed van 17 naar 85 meter en de verdieping bij het Oude Dorp met twee meter ook mogelijk wordt, zodat de overkapping beter aansluit bij de huidige omgeving. “Op deze manier voegen we extra kwaliteit toe. De gemeenteraad heeft hier eerder al 9 miljoen euro voor beschikbaar gesteld,” zegt Raat.

Trap en lift

Het ontwerpbestemmingsplan beschrijft ook de toevoeging van een trap en een lift aan de noordzijde van de langzaam verkeersbrug (oftewel bomenbrug), zodat voetgangers sneller het busstation en het Stadshart kunnen bereiken. Deze aanpassingen en ook het zonnepanelenveld passen binnen de grenzen van het Tracébesluit 2017.  Naar verwachting behandelt de gemeenteraad volgend jaar februari het bestemmingsplan.

50 miljoen

De plannen voor de tunnel waardoor de A9 zou lopen zijn afgeblazen, omdat die een bijdrage van de gemeente van € 100 miljoen zou vergen. Vooral de VVD maakte zich sterk om de tunnel op te geven en daarmee een lagere bijdrage te bedingen. Die werd, nadat Amstelveen er met toestemming van de gemeenteraad in was geslaagd het bestaande contract open te breken, verlaagd tot veertig miljoen euro. Daarvoor komen er dan op drie plaatsen overkappingen over de verbrede weg. Inmiddels zijn de kosten al gestegen tot rond de € 50 miljoen.

 

3 REACTIES

  1. Wat is er ‘duurzaam’ aan het verbreden van een autosnelweg die dwars door het midden van een woonplaats raast en roet? En wat is er duurzaam aan een druk vierdubbel kruispunt in het midden van de stad?

    Het was duurzaam geweest als over het traject van de A9 een lightrailverbinding of een vrije busbaan tussen Almere en Schiphol was komen te liggen en al het doorgaande autoverkeer door een tunnel onder de grond. Dat had pas getuigd van een toekomstvisie. Rijkswegen verbreden is een gepasseerd station.

    Wie heeft de moed om dit ellendige VVD-traject te torpederen?

  2. “Ook is er in het ontwerpbestemmingsplan dat nu voorligt ruimte om een zonnepanelenveld ter hoogte van bedrijventerrein Krijgsman (waar o.a. Esprit is gevestigd) te maken op het talud aan de zuidzijde van de A9.”

    Op het talud aan de noordzijde van de A9 vangen die panelen meer zonlicht, lijkt me.

Laat een antwoord achter aan Jan Demming Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.