Het nieuwe kantoor van ABN AMRO in het voormalige congresgebouw (Stadshart) is het eerste waar nieuwe digitale oplossingen en technologieën worden getest. Die zijn volgens de bank in een circulair en duurzaam gebouw verenigd. Klanten kunnen er hun bankzaken doen op de manier zoals zij willen, zowel digitaal als via persoonlijk contact met een medewerker, zegt Abn Amro.
Door de innovaties continu te toetsen bij klanten en medewerkers, kan Ade bank verbeteringen blijven doorvoeren, zegt die.
“Klanten kunnen in het kantoor onder andere gebruikmaken van de vele mogelijkheden van een smartphone XXL, diverse touchscreens, narrowcasting en een videowall met touchscreen. Door klanten met volledige digitale uitingen te informeren, inspireren en in actie te laten komen, kunnen zij de voor hen beste financiële keuzes maken. Persoonlijk contact met een van de medewerkers is in het kantoor vanzelfsprekend eveneens mogelijk.”
Mobiel
Volgens Wouter Gerats, projectleider realisatie van het kantoor regelen klanten hun financiële zaken het liefst wanneer het hen uitkomt. “Online en mobiel bankieren maken daar in belangrijke mate deel van uit. Wij spelen daar op in door digitaal gemak te combineren met persoonlijk contact.”
Volgens hem maken de klanten steeds vaker gebruik van Beeldbankieren. “In de opzet van het kantoor Amstelveen is volop ruimte voor deze nieuwe manieren van bankieren. Is voor een specifieke vraag geen adviseur in het kantoor beschikbaar, dan kunnen klanten direct worden geholpen via Beeldbankieren. Daarmee helpen we onze klanten bij het verkennen van de digitale mogelijkheden om hun bankzaken te doen.”
Circulair
Voor het nieuwe kantoor is gebruik gemaakt van circulaire materialen. Zo zijn de wandpanelen gemaakt van gerecyclede pallets, die zijn verwerkt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De banken bestaan uit een modulair zitsysteem met een verwisselbare hoes volgens het Cradle to Cradle-principe (C2C). Ook bestaat de isolatie van het pand voor 100 procent uit gerecycled, Nederlands papierafval. De vloeren van het kantoor lagen eerder in gym- en turnzalen in heel Nederland. Het Amstelveense kantoor heeft energielabel A.
Missie 2030
ABN AMRO heeft als missie dat in 2030 woningen en kantoren van klanten (waarvoor de bank een lening heeft verstrekt) én het eigen vastgoed gemiddeld energielabel A bezitten. Daarom stimuleert de bank klanten hun woningen en bedrijfspanden te verduurzamen. De bank streeft ernaar dat in 2023 al haar gebouwen (in beheer en huurpanden) energielabel A bezitten.
Ik schreef het al eerder op deze blog: een weinig klantgericht nieuw kantoor heb ik moeten vaststellen. Op alle fronten is de dienstverlening er ten opzichte van de oude locatie op achteruit gegaan. Binnen nog maar één unit om geld op te nemen. Buiten nog maar twee. Ook het aantal PC’s om bankzaken te kunnen doen is teruggebracht. Kortom de klant moet binnenkort nog meer betalen voor steeds minder dienstverlening. De ABNAMRO heeft blijkbaar haar publieke functie (om deze reden gered met belastinggeld) nog immer niet begrepen.
Maar Olaf, jij hebt het dan nog niet begrepen. Wij zijn er voor de ABN en niet omgekeerd !
Mooi kantoor, stomme locatie. Hopelijk is de fietswinkel ernaast een succes, zodat die de verspilde ruimte van het ABN-kantoor kan gebruiken voor uitbreiding.
Inderdaad ook van de locatie straalt de klantgerichtheid niet af.