Terwijl ik woensdag raadsleden over Schiphol hoorde praten, moest ik toch even denken aan de avond in het al lang gesloopte Casimirlyceum, de voorloper van het Cultureel Centrum, dat inmiddels tot schouwburg is gepromoveerd. Het was minstens 55 jaar geleden, toen ik mede een uitzending van de VARA organiseerde over de luchthaven en er werd regionaal geklaagd over het vlieglawaai. Er is in die ruim halve eeuw in wezen niets veranderd. Nou ja, er zijn enkele aspecten bijgekomen, zoals gezondheid; overigens herinner ik mij een huisarts uit Zwanenburg die destijds zich al aan dramatische voorspellingen waagde. Klimaat, milieu, duurzaamheid, fijnstof en meer van die dingen leveren nu ook praatstof op. Het klagen over Schiphol bleef. Hoe men dat steeds opnieuw bedrijft, welke stichtingen en andere gremia ook worden opgericht, het beleid over wat de luchtvaart mag, wordt in Den Haag bepaald en niet in Amstelveen.

Schiphol is doorgegroeid, evenals trouwens deze stad, waar geen woningen voor Amstelveners zijn te krijgen, maar wel panden voor bedrijfsvestigingen en gelegen in een der meest bevolkte regio’s van Nederland en misschien wel van Europa. Soms denk is wel eens: Als al de klagers nu zich elders vestigen, komt er hier ruimte.

Aandelen

Hoewel de gemeente trots is op het internationale karakter van de stad, waar bijna een kwart van de bevolking geen Nederlands paspoort en meer dan de helft een migratie achtergrond heeft, zijn de klachten – vergeef mij de woordspeling in dit verband – niet van de lucht. De gemeente heeft een Position Paper (PP), een beleidsstuk dat toch nergens op slaat, al willen raadsleden van GroenLinks, bbA en de ChristenUnie er wijzigingen in. In die zin maakte wethouder Adam Elzakalai, die zowel Economische Zaken als Schiphol in zijn portefeuille heeft, rake opmerkingen. Hij zei zo ongeveer dat in de balans bij het gemeentelijke beleid ook de economie niet moet worden vergeten en dat juist de ligging bij een luchthaven van importantie het vestigingsklimaat van Amstelveen aantrekkelijk heeft gemaakt. Praten over de Position Paper, waarin de drie partijen (gevolgd door de gemeenteraad) wijzingen willen, blijft plaatselijk. “Er waait nu een heel andere wind”, zei Elzakalai ook. Hij doelde er op, dat vooral de gezondheid (in de brede zin van het woord) tegenwoordig meer aandacht krijgt. De drie willen dat het beter gaat met het meten van allerlei kwalijke verschijnselen voor de Amstelveense bevolking. Maar ik vraag mij af wat het betekent als die nadelen straks precies bekend zijn en de krimp van Schiphol toch weer niet doorgaat, in elk geval niet in die mate als de milieufreaks willen. De meest radicalen willen het liefst Schiphol weg hebben, hoewel het GroenLinkse Amsterdam nog altijd – bij alle verzet tegen fossiele brandstoffen – aandelen daarin heeft. “Er zouden zonder Schiphol minder bedrijven hierheen komen en naar de MRA,” zei de wethouder. Ik moest denken aan de uitspraak van de GroenLinkse burgemeester Femke Halsema in 2021 in Tuschinski: “Als het goed gaat met KLM, gaat het goed met Amsterdam.” Hoewel de KLM nog steeds een hoofdkantoor in Amstelveen heeft.

Actie

Het college van B en W moet samen met andere gemeenten in actie komen tegen het negeren van afspraken en besluiten worden door Schiphol, LVNL en de minister. Dat zeiden GroenLinks (GL), ChristenUnie (CU) en Burgerbelangen Amstelveen (bbA) eerder in de gemeenteraad. Zij vonden het ongehoord dat Schiphol in de zomer achtduizend vluchten extra over de aanvliegroute van de Buitenveldertbaan stuurt. Hun motie werd aangenomen. Er zijn 56 gemeenten die de MRA vormen, zei Elzakalai. Maar hij had er ook oog voor dat de gemeente geen enkele invloed heeft op Schiphol. Er staan dingen in de PP die de gemeenteraad in Amstelveen nog steeds vindt, maar of die er toe doen is een tweede. Fractievoorzitter Lennart de Looze van GroenLinks zei dat de PP zo langzamerhand onhoudbaar is geworden. Maar wat stelt zo’n beleidsstuk voor als er landelijk geen enkele of onvoldoende aandacht aan wordt gegeven, behalve dan dat enkele gemeentelijke ambtenaren er elke dag druk mee zijn? De Looze zei ook dat men gemeentelijk aanstuurt op niet méér vluchten. Dat moet minder vluchten zijn, zei hij. Precies zoals dat geluid klonk een halve eeuw geleden in de aula van het Casimirlyceum. Er zijn sindsdien wel klachtenwaardige aspecten bijgekomen, dat is waar. De wetenschap heeft niet stil gestaan. Misschien is die wel de enige waar wat in is veranderd…

11 REACTIES

  1. ‘ “Dan moet minder vluchten zijn”, zei hij. Precies zoals een halve eeuw geleden in de aula.’

    Ik denk niet dat hij dat zei.

    “Misschien is wel het enige waar wat in is veranderd…”

    Teksten vol fouten worden niet serieus genomen. Jammer van de moeite.

    “Als al de klagers nu zich elders vestigen, komt er hier ruimte,” schrijft Johan Bos, waakhond van onze lokale democratie..

    • Geen idee wie u bent en dat wil ik graag zo houden, begrijp uit u vele reacties dat u niets beter te doen heeft in uw leven dan anderen op fouten te wijzen, vraag mij af wat u in uw werkzame leven heeft gedaan.
      Het is een triest patroon, waar je volgens mij niet blij van kunt worden.

      • Ik heb al eerder gewezen op wat ik van de Joodse Maurice Zurel leerde: Wie naam heeft van vroeg opstaan, komt nooit te laat. Het omgekeerde is natuurlijk ook waar: Wie eenmaal de naam heeft altijd te laat de komen, kan nooit te vroeg zijn.

  2. Vreemd dan heer Bos, dat ik me dan één van uw artikeltjes kan herinneren waarin de hr Raat van de VVD pleit voor een luchthaven in de Noordzee. Maw u geeft wel GL een kat maar de VVD niet. Vrij selectief commentaar, hoor!

  3. Begrijp uit bovenstaande reactie dat de heer Bitter het ook vaak beter weet dan anderen, zal wel gezellig thuis zijn bij de heren Bitter en Waning.

  4. Zie je dan niet dat jij precies hetzelfde doet, Mart Roos, maar alleen met een ander mikpunt? Laat ons gewoon kritisch reageren op de kroniekschrijver. Daar is deze ruimte voor bedoeld. Slijmen en napraten laten wij over aan de lokale journalisten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.