De gemeente zegt op basis van een proef onder honderd inwoners, waarvan 68 de enquête invulden, nu een ‘brede uitrol’ van zogenaamde kabelgoottegels voor te bereiden. Van de 68 inwoners was 93% voor het gebruik van de ‘kabelgoot’, omdat zij hun elektrische auto bijna altijd via die goot opladen. Een kabelgoot is een speciale tegel of tegelrij, die men kan gebruiken om laadkabels met een eigen laadpunt te verbinden. Ook directe buren reageren volgens de gemeente ‘overwegend positief’. Wethouder Floor Gordon van Duurzaamheid zegt dat Amstelveen ‘koploper in Nederland’ is, wat het aantal laadpalen betreft.

Overbelasting van het stroomnet zegt zij te willen voorkomen.

Saldering

Maar uit lokaal onderzoek op buurtniveau zou blijken dat realisatie van nieuwe laadpunten in de voortuin van particulieren ‘niet tot een dusdanige druk op het stroomnet zal leiden dat privaat laden niet mogelijk zou kunnen zijn’. Een belangrijk voordeel voor inwoners met zonnepanelen is volgens haar dat zij de zelf opgewekte stroom kunnen gebruiken om de auto op te laden. “Iets wat met het aflopen van de salderingsregeling in 2027 voor veel zonnepaneleneigenaren belangrijker wordt.”

Nieuwe laadvisie

De nieuwe laadvisie wordt nog dit jaar aan de gemeenteraad voorgelegd, inclusief een dekkingsplan. Wat het kost is nog niet bekend, maar daarnaar doet de gemeente onderzoek, zegt zij. Voorwaarden en aanvraagproces worden in de visie opgenomen. De deelnemers aan de pilot kunnen hun kabelgoottegels blijven gebruiken. Inmiddels hebben ruim tweehonderd inwoners zich aangemeld voor een kabelgoottegel en staan zij op een wachtlijst. De gemeente zegt hen op de hoogte te houden.

Resultaten

Uit de evaluatie van de pilot blijkt dat 93% van de deelnemers hun auto altijd of regelmatig oplaadt via de kabelgoottegels. Negentig procent van die 68 inwoners heeft volgens de gemeente ‘positief’ gereageerd en 72 % was er ‘zeer positief’ over en 72% en kreeg ook positieve reacties van omwonenden. Sommige buren overwegen zelf een aanvraag te doen, zegt de gemeente. Volgens haar ervaart slechts twaalf procent ‘enige overlast’, voornamelijk doordat de openbare parkeerplaats door de aanvrager soms onjuist als privé parkeerplaats wordt gezien. De meeste buren (96%) ondervinden geen hinder van de kabelgoottegels bij het gebruik van de stoep, meldt de gemeente.

“Juist omdat iedereen voor de deur wil parkeren, levert de aanleg van een kabelgoot nauwelijks problemen op”, zegt wethouder Gordon, reagerend op vragen over de nog steeds toenemende parkeerdruk. “Er komen niet meer auto’s in een straat bij door de aanleg van een kabelgoot, omdat het voertuig was immers ook vóór de aanleg al in de straat aanwezig was. Daardoor wordt de parkeerdruk niet vergroot door de komst van kabelgoottegels.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.