Op voorstel van CDA-fractievoorzitter Arjen Siegmann gaat Amstelveen praten met Amsterdam over de rigoureuze verkeersmaatregelen die men in de hoofdstad uitvoert en nog voor ogen heeft om de stad autoluw te maken. Overigens tegen de wil van GroenLinks, SP, ChristenUnie en PvdA.

Siegmann kwam woensdagavond in de gemeenteraad met een amendement op de zienswijze van Amstelveen op het beleidskader mobiliteit 2023 van de Vervoerregio Amsterdam en met een motie, waarin het opkomen voor de bereikbaarheid van Amstelveen centraal staat. Beide werden door de raad aangenomen.

Auto

De tegenstemmers waren het met die stukken niet eens. Maar Siegmann kreeg wel alle andere fracties mee. Zijn motie en de amendementen werden mede ingediend door de VVD, D66, Burgerbelangen Amstelveen (bbA) en Goed voor Amstelveen. GroenLinks-fractievoorzitter Lennart de Looze zag er teveel een zaligverklaring van de auto in, ten koste van de fiets. Maar raadslid Menno van Leeuwen (VVD) zei dat de auto naar de allerlaagste plaats wordt verdrongen, terwijl vooral ouderen daarvan afhankelijk zijn.

D66

GL constateerde dat D66 nu ingaat tegen een wethouder van die partij in Amsterdam, maar raadslid Youssef Ben Idder (D66) antwoorde dat de gemeenteraad er nu eenmaal voor Amstelveense belangen zit. Overigens maakt ook Amstelveen deel uit van de Vervoerregio Amsterdam. Vandaar ook het amendement, waarin werd gevraagd oog te hebben voor Amstelveners, voor wie de Noord-Zuidverbingen cruciaal zijn. “De bereikbaarheid moet een randvoorwaarde zijn”, staat er nu in de geamendeerde zienwijze aan de Vervoerregio. Die bereikbaarheid is ook voor de gemeente Am sterdam belangrijk, die nu met haast haar verkeersluwe plannen en 30KM zones wil doorvoeren, staat er nu in de zienswijze.

Klimaat

De plannen van Amsterdam betekenen niet dar men helemaal niet meer met de auto de hoofdstad in mag, zei PvdA-raadslid Arnout van den Bosch. Volgens hem mag men de particuliere auto gebruiken als men niet anders kan. En GL’s De Looze bleef er bij dat amendement en motie ‘totaal niet zijn onderbouwd’ en dat minder gebruik van de auto goed is voor het klimaat. Volgens hem gaat D66 in tegen het eigen verkiezingsprogramma. Naar zijn mening is het verzet tegen 1 punt van wat Amsterdam wil en doet men op grond daarvan alsof de auto totaal niet meer welkom zou zijn in Amsterdam.

Wegpesten

Raadslid Nachshon Rodrigues Pereira van Goed voor Amstelveen zei dat altijd de auto als verfvoermiddel mogelijk  moet blijven en dat men die niet moet wegpesten. Volgens Van Leeuwen wordt de auto om steeds weer andere redenen uitgesloten.

De motie drong er op aan dat het college van B&W de neveneffecten van hoofdstedelijke verkeersbesluiten bespreekt met de Amsterdamse wethouder verkeer en bij zijn gemeente aandringt op ‘temporisering’ van de uitvoering van de bestaande plannen. Ook provinciaals en landelijk wordt druk op nabuurstad uitgeoefend, zegt de motie.

17 REACTIES

  1. Wat een lachwekkende vertoning. Amstelveen krijgt het niet eens voor elkaar om in de wijken een redelijk functionerend ov voor elkaar te krijgen.

  2. Amsterdam heeft op het programma staan om een knip (wat gewoon een roadblock voor auto’s is!) te plaatsen op de Amstelveenseweg.

    Hierdoor zouden diegenen die naar de A10 willen rijden dat alleen nog kunnen doen door om te rijgen via de Beneluxbaan, Buitenveldertselaan en vervolgens Boelelaan.
    Daar is het vaak al druk. De Amstelveenseweg – een doorgaande weg – wordt trouwens per medio december dit jaa
    r 30 kilometer per uur.

    Het plaatsen van roadblocks waar Amsterdam gewoon mee doorgaat (zie plan De Clerqstraat) betekent simpelweg meer auto’s en opstoppingen op andere wegen.

    Wat daar het nut van is, kan ik gewoonweg niet snappen. En die op de Amstelveenseweg betekent dus dat de A10 minder toegankelijk is vanuit Amstelveen Noord/West en dat geldt ook voor Amsterdam UMC VUMC.
    GroenLinks noemde tegenstanders van zo een roadblack (Autoluw beleid) dom rechts en somde op hoe slecht de auto wel niet is. Tuurlijk in een wereld zonder auto’s en vrachtwagens is alles veiliger en gezonder. Het is alleen geen 1900 meer en schonere auto’s bestaan ook.

    De koelkast die GroenLinksers gebruiken, moet niet alleen gebracht worden (volgens GroenLinks kan dat met de fiets?), maar moet ook gevuld worden (supermarkten kunnen dus met de fiets worden bevoorraad?).

    En ook GroenLinksers moeten naar het ziekenhuis (met ambulance of auto in geval van ziekte). Ook GroenLinksers als ze niet goed ter been meer zijn, worden vervoerd per auto/regiotaxi, en ook GroenLinksers die verder weg afstanden moeten afleggen, gebruiken auto’s en gebruiken dan de A10. Met het afdoen van mensen die tegen roadblocks zijn, uitroepen tot domrechts, wordt bijgedragen aan het door GroenLinks juist gehekelde populisme en wordt niet op de inhoud

    • Goh auto-luw of niet. Hulpdiensten/ leveranties of maar elke achterlijke idioot met een auto ? Blijkbaar is Slimofdom zo’n halve zool dat hij dat verschil niet weet.

  3. De Amstelveenseweg is een bewoonde dorpsstraat en dus ongeschikt voor doorgaand autoverkeer. Alle mogelijkheden en middelen om het autoverkeer daar te verminderen, moeten worden benut.

    Het niet aansluiten van de Buitenveldertselaan-Beneluxbaan op A10 en A9 is één van de vele tragische verkeerskundige fouten die Amstelveen in het verleden heeft gemaakt.

    De VVD moet gaan inzien dat de particuliere auto in dit steeds vollere en drukkere land niet het juiste middel is om steeds grotere aantallen mensen van A naar B te brengen.

    • In Amstelveen doen we alles met de auto. Niets gaat ons gemeentebestuur te ver om het gebruik van de auto te bevorderen. Extra rijstroken op de A9, een open verkeersriool in plaats van een tunnel, fietsenrekken worden verwijderd bij een winkelcentrum en als klap op de vuurpijl een gloednieuwe parkeergarage in het oude dorp, zodat alle VVD-ers hun dure automobielen op kosten van de belastingbetaler ondergronds kunnen parkeren. Tegelijkertijd worden, zoals gezegd, fietsenrekken verwijderd en bushaltes opgeheven. Liberalen zijn ongetwijfeld trots op dit beleid, gaat u maar rustig slapen.

      • De verbreding van de A9 had in eerste instantie niets met het gemeentebestuur te maken. Het was een rijksweg, al begrijp ik (uw redenering kennend) wel dat u de schuld nu bij de gemeente, en in het bijzonder bij die ene VVD-wethouder (die u toch van wanbeleid op alles wat hij bestuurlijk doet beschuldigt) neerlegt.

  4. De Buitenveldertselaan is net zo bewoond aan weerszijden. Hoezo is een weg ongeschikt voor doorgaand autoverkeer als er woningen staan? DAn kan 95 % van de wegen die doorgaand zijn in deze regio sluiten. Ook aan de Beneluxbaan zijn soms woningen dichtbij tevinden.

    Investeer dan ook als Vervoersregio Amsterdam eens daadwerkelijk in openbaar vervoer, in plaats van keer op keer daarop te bezuinigen, te versoberen etc. De nachtbus is van zondag tot donderdag verdwenen uit Amstelveen, overstappen is het advies. Vaak brengt OV je niet van A naar B op adequate manier. Waar je met een auto 20 minuten over doet doet OV er vaak 50 minuten over.

    Het OV is in Amsterdam bijzonder onvriendelijk voor rolstoelgebruikers. Grote massa’s mensen zijn afhankelijk van gemotoriseerd vervoer. Geloof niet dat de massale verontwaardiging en ophef over de knips (roadblocks) in Amsterdam totale onzin zijn en alleen maar een VVD-verhaal zijn. De werkelijkheid is weerbarstiger en stilstand is wat roadblocks bewerkstelligen en daar is niemand mee gediend. Andere oplossingen zijn gewenst.

  5. De Amstelveenseweg is tweebaans en de afstand van de huizen tot de rijbanen is veel kleiner dan de vierbaans Buitenveldertselaan met trambaan. De afstand van doorgaande autowegen tot woonhuizen is inderdaad op veel plaatsen te klein met het oog op luchtvervuiling en lawaai.

    Die knips zijn nodig en onvermijdelijk om het autoverkeer in de binnenstad te verminderen. Mensen moeten hun gedrag gaan aanpassen en er moet een onderscheid komen tussen noodzakelijk en onnodig autoverkeer.

  6. @JB, het is wel raar om te zeggen dat het gemeentebestuur niets te maken heeft met de rijksweg A9 die dwars door onze woonplaats raast en roet. Door het gebrek aan visie dat kenmerkend is voor de VVD, heeft Amstelveen de kans gemist om een tunnel als voorwaarde te stellen aan een verdere verbreding van die open verkeersgoot.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.