Volgens de gemeente geven Amstelveners een 8 aan de buurt waarin zij āprettigā wonen. Zij baseert dat op een zogeheten stadspeiling, waaraan in totaal ruim 2400 Amstelveners meededen. Overigens waren jongeren beneden de achttien jaar er niet bij betrokken. Degen die wel deelnamen, kregen drie verschillende vragenlijsten over: 1. Sport, mantelzorg en gemeentelijke diensten; 2. Gescheiden afvalinzameling en energiebesparing; 3. Cultuur en vrijwilligerswerk.
De respondenten waren gelijkelijk over de drie verdeeld, zegt het rapport van I&O Research, een bureau dat vooral voor overheden en organisaties in het publieke domein werkt.
120 twintigers
Er werden via een aselecte greep uit de gemeentelijke basisadministratie zesduizend inwoners verdeeld over de drie vragenlijsten, waarvan bijna twee derde niet aan het onderzoek meedeed. De peiling wordt elke twee jaar in opdracht van de gemeente uitgevoerd. De cijfers over 2023 waren vergelijkbaar volgens haar met die van 2021.
Van de twintigers (18-24 jaar) was de deelname het laagst. De acht procent van de respondenten waren volgens de onderzoekers gelijkwaardig over de diverse vragenlijsten verdeeld. In totaal waren het er 120. Burgemeester Tjapko Poppens zegt blij te zijn met het feit dat men āoverwegend positiefā denkt over de woon- en leefomgeving. Volgens hem wordt met de gemeentelijke dienstverlening en beleidsplannen aangesloten op de resultaten van de peiling.
Wa/Mi
Het laagst was met 14% het aantal respondenten in de wijken Waardhuizen / Middenhoven, het hoogst met 25% (639) in Amstelveen Noordwest. Merkwaardig is dat volgens hen de stad overal goed bereikbaar is per auto en fiets en iets minder met openbaar vervoer. Met in winkels in de buurt zijn over het algemeen Amstelveners tevreden, maar zij hebben last van vlieglawaai, hondenpoep en zwerfvuil. āInwoners oordelen iets minder positief over de sociale kwaliteit van de buurt (5,7)ā, zegt de gemeente. āTwee derde van de inwoners vindt wel dat de mensen in de buurt op een prettige manier met elkaar omgaan.ā Hard rijden door gemotoriseerd vervoer is volgens de gemeente de grootste bron van overlast in het verkeer, gevolgd door onveilige fietspaden en kruispunten. āHet gebruik van deelautoās en deelfietsen/-scooters is niet groot maar groeit wel. Vooral jongeren maken er gebruik van.ā
Zorgen over rondkomen
Ruim Ć©Ć©n op de tien huishoudens heeft moeite om rond te komen met het huidige inkomen, een onderwerp dat afgelopen winter actueel werd door de snel stijgende gasprijzen en inflatie, zegt de gemeente. De stadspeiling geeft volgens haar ook een beeld van hoe inwoners aankijken tegen afvalscheiding, duurzaamheid, vrijwilligerswerk en mantelzorger. En of men op de hoogte is van de voorzieningen, alsmede van de gemeentelijke communicatie.
Verschillen
Inwoners van Amstelveen Noordwest zijn over het algemeen positiever over de buurt en de buurtbewoners dan inwoners van de andere wijken. Zo vindt respectievelijk 37 procent dat de mensen in de buurt elkaar goed kennen, tegenover een kwart van de inwoners van Keizer Karelpark/Groenelaan (27%). Daarnaast hebben drie op de tien inwoners van Amstelveen Noordoost (30%) veel contact met andere buurtbewoners. Dit is significant hoger ten opzichte van Amstelveen Zuidwest (27%) en Keizer Karelpark/Groenelaan (26%). Zes op de tien inwoners van Amstelveen Noordwest (63%) zijn (zeer) tevreden over de bevolkingssamenstelling in de buurt. Onder de inwoners van Keizer Karelpark/Groenelaan (51%) en Waardhuizen/Middenhoven ligt dit beduidend lager (49%).
“Hard rijden door gemotoriseerd vervoer is volgens de gemeente de grootste bron van overlast in het verkeer.”
Dit asociale rijgedrag wordt door media en autojournalisten ‘sportief’ genoemd en aangemoedigd.
https://photos.app.goo.gl/gFws3TrBAU8dEGNp7
Wat bedoelt men met ā bevolkingssamenstellingā?
Verschil van inkomen of verschil van herkomst? Onduidelijk