Op de Oranjebaan komen twee rotondes, op de kruispunten met de Camera Obscuralaan-Traviatastraat en met de Beneluxbaan-De Parelvisserslaan. Fietsers en voetgangers kunnen daardoor met voorrang oversteken. Bussen op de Oranjebaan houden een eigen rijstrook. Er komt een informatieavond over de ingreep.
De verkeerslichten op deze kruispunten zijn volgens de gemeente verouderd en worden verwijderd.
Veilig
Verkeerswethouder Herbert Raat vindt rotondes veilige kruispuntvormen en zij kunnen naar zijn mening veel verkeer tegelijk verwerken. “Ander voordeel is dat langzaam verkeer helemaal niet meer hoeft te wachten. Met een eigen rijstrook kunnen bussen een eventuele wachtrij bij drukte passeren.”
Er zijn volgens hem veel goede ervaringen mee opgedaan in Amstelveen, zoals bij de kruising Groenelaan-Laan van de Helende Meesters en Keizer Karelweg-Groen van Prinstererlaan.
Werkzaamheden
Aannemer KWS gaat het werk in de tweede helft van 2023 en de eerste helft van 2024 uitvoeren. De technische voorbereidingen vinden op dit moment plaats. Medio dit jaar wordt een informatieavond georganiseerd voor omwonenden, scholen en bedrijven, waarop men het ontwerp presenteert. Ook wordt daar informatie gegeven over de verkeersmaatregelen en bereikbaarheid van de omgeving tijdens de uitvoering.
Groen
Ter voorbereiding op dit project moeten negen bomen worden gekapt, waarvan er vijf volgens de gemeente in slechte staat verkeren en vier moeten wijken voor de herinrichting. Deze bomen worden ruimschoots gecompenseerd met een nieuwe groeninrichting, zegt de gemeente.
Fotobijschrift: Een eerste indruk van de nieuwe inrichting van de rijbaan en rotondes. De getoonde groeninrichting is niet de definitieve inrichting.
En we gaan verder met die rotondes, hoe gevaarlijk ze ook zijn, dom, dom, dom!