De documentaire ‘Hoop in de Hoep’ is de nieuwe kaskraker van Cinema Amstelveen. Eerder was dat ‘Gerlach’, een documentaire over een Amstelveense akkerbouwer. Hij zelf droeg stokje over aan Pim Giel (foto) die de opvolger maakte en nu ‘De best bezochte film ooit in Cinema Amstelveen’ zorgde.
De nooit bioscoopfilm bedoelde documentaire mondde uit in regionale kaskraker en alle records zijn verbroken.
Records
In Cinema Amstelveen verslaat ‘Hoop in de Hoep’ de oude records van James Bond en de documentaire Gerlach. Een maand na de première op 2 oktober was er de 3172e bezoeker op 5 november (het record) en bijna 3.800 plaatsen zijn nu verkocht voor komende tijd. De film is in 37 theaters in Nederland geprogrammeerd.
Meer
Diny Bonestroo (filmprogrammeur Cinema Amstelveen) vertelt: “Pim kwam 9 maanden geleden een kopje koffie drinken met de vraag of zijn film éénmaal gedraaid kon worden voor alle betrokken uit de film over de hoofdpersoon, het gebied de Ronde Hoep. Ik zag er meteen veel meer in”.
Droom
Pim Giel, regisseur van de film, die samen met zijn twee zonen en echtgenote een jaar lang de vier seizoenen filmde. “Kwam mijn droom uit? Nee, want die had ik niet”, zegt hij. “Ben ik verrast? Absoluut! Mijn klein bedoeld filmpje, nagenoeg zonder een bijdrage fondsen of subsidies, werd een kaskraker van 1,5 uur hier. Ik ben dankbaar voor alle hulp, want nagenoeg zonder budget of fondsen is er anderhalf jaar fulltime en onbezoldigd aan gewerkt. Ik verbleef 150 dagen in het jaar in de Ronde Hoep, één van de grootste ontoegankelijke gebieden van Nederland”.
Geld
Hij maakte al twaalf maatschappelijke films, maar was totaal onbekend in de gevestigde filmscene en had al helemaal geen ervaring met natuurfilms. Hij dacht met prepensioen te gaan en dat is niet gelukt. Ook had hij genoeg van het gepraat met filmbedrijven over plannen, scenario’s, filmfondsaanvragen en het gejaag achter geld. Het script bestond uit één regel; vier seizoenen mens en natuur volgen in het agrarisch gebied. Hek open en gaan.
Bonestroo: “Pim wilde geen contracten en vertrouwde 100% op ons en accepteerde ook mijn advies om distributeur Cinema Delicatessen mee te vragen. Er ontstond een prima samenwerking waarbij om 6.00 in de ochtend en s ’avonds laat, ook op zondag de appjes heen en weer vlogen”. De film zelf laat zien wat wel kan rond de crisis met de boeren en de natuur.



