Er zijn drastische verbeteringen nodig aan tramlijn 25, de zogenaamde Amstelveenlijn. Dat vindt het CDA in gemeenteraad. Fractievoorzitter Arjen Siegmann (foto) zegt dat de informatie over de gebreken bovendien abominabel is. Het CDA heeft een meldpunt voor klachten ingesteld, nadat de eerste stroom daarvan haar bereikte. Het resultaat van de metingen wordt aangeboden aan het Amsterdamse Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB), de uitvoerder van de dienstregeling.

Na de eerste stroom klachten in april is het dus doorgegaan met verzamelen van reacties door reizigers.

 Stickers

Via stickers op de haltes konden reizigers een melding doen via de website van de partij. Siegmann had ik gehoopt dat de klachten zouden stoppen na mei, zegt hij. “Via de wethouder hadden we vernomen dat het GVB met man en macht aan dit probleem werkte namelijk. Maar de meldingen blijven komen, zelfs nu onze stickers op de halte zijn verwijderd”.

Spooktrams

In een uitsplitsing naar klachten staat met stip op één de niet-verschijnende trams. Er staat dan op het bord of in de app dat er een tram komt, maar hij is er niet. Siegmann: “Reizigers kunnen veel verdragen, maar niet dit. Dat zien we terug in de reacties.” Dat dit nog steeds gebeurt bewijst dat het informatiesysteem en de techniek van de trams niet op orde zijn, vindt hij. De andere categorieën van klachten zijn uitval (20%), storing (12%) en trams die te vroeg vertrekken (11%). Die laatste is ook heel herkenbaar als ergernis. Siegmann: “Je zou het een sociaal contract kunnen noemen dat, wat er ook gebeurt, de tram in elk geval niet te vroeg vertrekt. Het is echt zorgelijk dat dit zo vaak gebeurt.”

GVB-directie

Het CDA gaat het probleem aanhangig maken bij de GVB-directie. Die zal bekend zijn met de problematiek maar, in de woorden van het CDA, die ‘moet wel even goed aangesproken worden’. In de gemeenteraad van juli is ook weer aandacht gevraagd voor dit probleem en diverse raadsleden het hebben aangekaart in de vervoersregio. Siegmann heeft de ‘democratische’ hoop dat er ooit iets gaat verbeteren. “Maar het bewijs blijft vooralsnog uit,” zegt hij.

Peiling stopt, contact blijft 

De klachtenlijn via stickers op de halte stopt voorlopig. Mochten mensen nog steeds klachten op nieuwe problemen zien ontstaan, dan kunnen ze echter nog steeds terecht via de website van het CDA, via cda-amstelveen.nl/lijn25

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.