Met de stemmen van de SP, 50Plus, Belang van Nederland (BVNL), het CDA en de ChristenUnie besloot de gemeenteraad woensdag het nieuwe parkeerbeleid in te voeren, op voorstel van B en W, zij het geëmendeerd. Over het amendement, dat werd ingediend door Burgerbelangen Amstelveen (bbA), met steun van de coalitie (VVD, D66, PvdA en Goed voor Amstelveen) en Actief voor Amstelveen en 50Plus, is kennelijk in achterkamers door de fracties overleg gepleegd, maar het kwam nu in de openbaarheid. Een essentieel verschil met betaald parkeren in de hele stad, wat onder druk van inwoners het college van burgemeester en wethouders als ‘vervallen’ beschouwt, is dat er nu sprake moet zijn van overlast in een buurt wil men tot betaald parkeren overgaan en niet volgens een plan dat in vijf jaar in heel de stad invoert.
“Gebiedsgericht wordt ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen”, zeggen B en W. Daartoe rekent men de vele woningbouwprojecten, die op stapel staan. En: “Verwachte parkeerdruk/overlast bij nieuwbouwontwikkelingen preventief invoeren van betaald parkeren mogelijk wordt gemaakt.”
Referendum
Er verandert volgens de SP niet veel ten opzichte van het oorspronkelijke voorstel (betaald parkeren in heel Amstelveen, red). Die fractie diende twee amendementen in, onder meer werd gepleit voor een referendum. De SP zag daarin een optimale inspraak van de burgers, maar kreeg alleen de fracties van 50Plus, Belang van Nederland en CDA mee.
Overlast
Volgens het college is de nieuwe versie een ‘aanpassing’ van het planmatig invoeren van het betaald parkeren door héél de stad. Betaald parkeren pas wordt ingevoerd bij overlast, niet op basis van een planning voor vijf jaar. De criteria voor het invoeren van betaald parkeren (parkeerdruk en gebiedsgrootte) zijn verlaagd zijn om eerder (lokale) overlast te kunnen verminderen (80% parkeerdruk en 20.000 m2 overdag en 80-85% parkeerdruk en 10.000 m2 ’s avonds). Het huidige parkeerbeleid dateert uit 2018. Sinds dat jaar kent Amstelveen nieuwe invloeden en ontwikkelingen op het gebied van wonen, werken en winkelen, zegt de gemeente. “Deze invloeden hebben gevolgen voor de parkeerdruk. In dit voorstel is een zorgvuldige invoering van een betaald parkeren regime verwoord in die gebieden waar aanwijsbare parkeeroverlast is.
Offenbach
Fractievoorzitter Yaron van Koningsveld had nog geprobeerd wegens ‘de strijd’ de hele discussie over het parkeerbeleid van de agenda van de gemeenteraadvergadering te krijgen. Hij kreeg daarin slechts een paar kleine fracties mee. In totaal waren vijf raadsleden het met hem eens. De voor- en tegenstanders hadden elkaar gevonden in een amendement van bbA, waaruit blijkt, volgens indiener Dave Offenbach, dat betaald parkeren alleen wordt ingevoerd waar dat écht nodig is en daarover wordt besloten op basis van transparante en controleerbare data. BBA heeft daar altijd voor gestreden en kreeg nu o.a. de coalitie mee. Het is volgens Offenbach een amendement dat de gemeente verplicht bewoners en ondernemers vooraf te betrekken bij de invoering van betaald parkeren. Zowel digitaal als fysiek raadpleegt zij die groepen om aan de broodnodige participatie te voldoen, zegt bbA-amendement. De resultaten daarvan worden ‘betrokken’ bij de besluitvorming door de gemeenteraad.
Moties
Er kwam gedurende de anderhalf uur discussie door lokale politici een lawine aan moties los. Want elke partij wil bij zo’n essentieel onderwerp wel iets van de eigen fractie laten zien. Volgens een meerderheid is nu er nu een breed draagvlak, hoewel bbA-raadslid Offenbach toegaf dat het proces tot nu toe niet de schoonheidsprijs verdient. Een van de vele moties kwam van de VVD, bij monde van raadslid Menno van Leeuwen, die trouwens steun kreeg van de coalitie, plus Actief voor Amstelveen, bbA en ChristenUnie. Ook in deze motie gaat het om draagvlak, nu eens vertaald als transparante ‘parkeerdrukmeting’, die vervolgens met de samenleving wordt gecommuniceerd. Volgens Van Leeuwen is parkeren is ‘een belangrijk en complex onderwerp, dat mensen raakt in hun directe leefomgeving.’ Het voor de deur zetten van hun auto tegen lage kosten (€ 3,33 per maand) is voor inwoners volgens hem belangrijk. Ook vindt hij dat transparante parkeerdrukmetingen vertrouwen in de politiek bevorderen. Die parkeermetingen zullen via het internet beschikbaar, volgens de VVD-motie.
Maw op de lange termijn komt betaald parkeren dus overal.